Swedbank stadion ska byta namn. Foto: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅNSwedbank stadion ska byta namn. Foto: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅN
Swedbank stadion ska byta namn. Foto: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅN
Intresset för arenanamnet är stort, enligt MFF:s vd Niclas Carlnén. Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅNIntresset för arenanamnet är stort, enligt MFF:s vd Niclas Carlnén. Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅN
Intresset för arenanamnet är stort, enligt MFF:s vd Niclas Carlnén. Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅN

Namnbytet kan ge MFF 100 000 000

Publicerad

Externa experter har analyserat värdet av namnrättigheterna till Malmö FF:s hemmaarena.

Enligt vad Kvällsposten erfar kan MFF nu mer än dubbla intäkterna – i så fall till över 50 miljoner kronor de kommande fem åren.

– Det är en billig investering för ett företag även om det rör sig om mycket pengar, säger MFF:s vd Niclas Carlnén som inte vill bekräfta några summor.

I måndags avslöjade Kvällsposten att Swedbank stadion definitivt kommer att byta namn.

I ett mejl bekräftade Swedbank att man vid årsskiftet 2017/2018 kommer att gå från att vara namnsponsor – det vill säga vara det företag som namnger Malmö FF:s hemmaarena – till att vara så kallad officiell sponsor.

Officiell sponsor är nivån under namnsponsor (rätten till arenanamnet) och dräktsponsor (det företag vars logotyp syns på matchstället, i dagsläget Volkswagen).

Malmö FF har nu intensifierat arbetet med att hitta en ny namnsponsor till sin hemmaarena.

– Jag skulle säga att intresset är stort, säger Niclas Carlnén.

– Sedan ska vi och eventuella intressenter värdera det på samma sätt. Både innehåll och vad man ska göra med samarbetet och de målen måste vara ungefär de samma mellan föreningen och företaget så vi stöder varandra i det arbetet.

Malmö FF kan få över 10 miljoner om året

När Malmö FF 2007 sålde namnrättigheterna för stadion, som då höll på att byggas, till Swedbank fick man 50 miljoner kronor fördelat på tio år.

Sedan dess har klubben spelat i Champions League två gånger och är på väg mot sitt femte SM-guld under de nio år man spelat på Swedbank stadion.

Externa bolag har nu anlitats för att analysera fram marknadsvärdet för namnrättigheterna till Swedbank stadion.

Enligt vad Kvällsposten erfar anses värdet vara mer än dubbelt så högt som det pris Swedbank betalade.

I så fall skulle MFF kunna tjäna mer än 100 miljoner kronor de kommande tio åren och enligt uppgift är det också ovanför den summan prislappen ligger.

Dock så jobbar Malmö FF nu med att sälja namnrättigheten över ett kortare tidsspann, fem år i stället för tio år.

Niclas Carlnén vill inte diskutera några summor men konstaterar att MFF har stor utvecklingspotential för de två ytor som undersökningar visar når flest människor.

– De två största exponeringarna vi har är matchtröjan och stadionnamnet och det gemensamma värdet där skulle kunna vara rätt mycket högre än vad det är i dag, säger Carlnén.

"Billig investering"

Trots att Swedbanks definitiva besked om att överge namnrättigheterna är färskt så har MFF och Swedbank i samförstånd länge fört en diskussion om att storbanken ändrar sitt engagemang i föreningen.

Därför är Malmö FF ganska långt fram i arbetet med att hitta en ny namngivare till sin hemmaarena.

– Det är inte så konkret att jag kan säga att vi är inne i slutförhandlingar med enskilda bolag, men det finns många diskussioner på gång, säger Niclas Carlnén som trots att han inte vill diskutera summor medger att det rör sig om en väsentlig prisökning.

– Sedan ska vi hitta någon som faktiskt betalar så mycket för det också. Men tittar du på exponering, varumärkeskännedom och så vidare så är det en billig investering för ett företag även om det rör sig om mycket pengar.

 

LÄS MER: "Priset för stadionnamnet borde vara ännu högre"

Relaterade ämnen
Mattias Larsson
Mattias Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag