Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Miljonregnet över allsvenska lagen

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG / BILDBYRÅN
Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN

Inför säsongen gick DHL in som presentationspartner till allsvenskan.

Nu kan Kvällsposten avslöja hur mycket klubbarna får tack vare avtalet – och att Malmö FF dragit en vinstlott.

– Det är de sportsliga resultaten som avgör hur pengarna fördelas. Det är så klubbarna velat ha det, säger Sef:s generalsekreterare Mats Enquist.

När de allsvenska klubbarna samlades i Stockholm för upptaktsträff i mars meddelade Sef:s generalsekreterare Mats Enquist att ett avtal skrivits med DHL.

Något namnbyte på serien var aldrig aktuellt men tack vare det nya avtalet får företaget DHL marknadsföra sitt varumärke tillsammans med den allsvenska logotypen.

Enquist ville då inte berätta hur mycket pengar som går till klubbarna, men försäkrade att ingenting skulle fastna hos några mellanhänder.

– Vi är bara ett ombud för föreningarna, vi har inget eget intresse i det här. Jag kan inte prata om summor, men avtalet är bra, sa Sef:s generalsekreterare då.

Så mycket får allsvenska klubbarna

Nu kan Kvällsposten avslöja att det rör sig om ungefär 20 miljoner kronor per år som klubbarna får dela på och enligt uppgifter till Kvällsposten är avtalet skrivet på tre år.

Men alla klubbar får inte lika mycket.

Vissa får mer och vissa får mindre. De regerande svenska mästarna Malmö FF, exempelvis, får ungefär två miljoner för det första året.

Och även klubbarna i superettan gynnas av avtalet.

– Om vi tar hela avtalssumman, om vi säger att det är 100 procent. När vi räknat ut allt kan vi till exempel säga att 85 procent hör till allsvenskan och 15 procent av avtalet berör superettan eftersom detta avtal mest berör allsvenskan.

– Då lägger man över superettan-potten till superettan och allsvenska-potten till allsvenskan. Det går sedan in i våra vanliga fördelningssystem. Då delas pengarna ut, i allsvenskans fall, får man procent på intäkterna baserat på fem års sportsliga resultat. I superettan delas pengarna ut baserat på innevarande års resultat som styr deras andel av DHL-pengen. Det finns en modell som klubbarna förhandlat fram sinsemellan, säger Enquist.

Han förklarar vidare:

– Om du tänker dig, ta AIK:s fem senaste tabellplaceringar som ett exempel, så gör du ett snitt på det och då får du en rating på det.

Malmö FF får mest

Då borde MFF få mer pengar jämfört med konkurrenterna med tanke på att klubben vunnit allsvenskan ett par år i rad nu?

– Ja, det blir exakt så. Modellen ligger så. Det tog väl två år att förhandla fram mellan föreningarna. Det är klubbarna själva som bestämmer hur pengarna ska fördelas.

– Det finns en miniminivå som alla får, till exempel även en nykomling i allsvenskan. De får då en 16:e plats på sin rankning om de har spelat tidigare i superettan och precis gått upp till allsvenskan. Det gör de per naturligt då som 16:de lag. Då har man minst en viss procentsumma av pengarna medan de lag i toppen som typ Malmö FF och AIK, får en betydligt högre peng. De tre-fyra högst rankade lagen får en högre andel.

Vi har uppgifter på att klubbarna har 20 miljoner kronor att dela på. Vad kan du säga om det?

– Jag får inte säga det av kommersiella skäl. Där tvingas jag backa. Det är ett rätt betydande avtal, så mycket kan jag säga.

 

LÄS MER: Allsvenskan 2018 – spelschema, resultat, tabell. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!