Malmö FF:s hemmaarena har hetat Swedbank stadion sedan 2007. Foto: ARNE FORSELL / BILDBYRÅNMalmö FF:s hemmaarena har hetat Swedbank stadion sedan 2007. Foto: ARNE FORSELL / BILDBYRÅN
Malmö FF:s hemmaarena har hetat Swedbank stadion sedan 2007. Foto: ARNE FORSELL / BILDBYRÅN
En översiktsbild av Malmö FF:s hemmaborg, som nu byter namn. Foto: BildbyrånEn översiktsbild av Malmö FF:s hemmaborg, som nu byter namn. Foto: Bildbyrån
En översiktsbild av Malmö FF:s hemmaborg, som nu byter namn. Foto: Bildbyrån
Swedbanks loggor ska ner vid årsskiftet. Vilka kommer upp i stället? Foto: BildbyrånSwedbanks loggor ska ner vid årsskiftet. Vilka kommer upp i stället? Foto: Bildbyrån
Swedbanks loggor ska ner vid årsskiftet. Vilka kommer upp i stället? Foto: Bildbyrån
MFF:s vd Niclas Carlnén. Foto: BildbyrånMFF:s vd Niclas Carlnén. Foto: Bildbyrån
MFF:s vd Niclas Carlnén. Foto: Bildbyrån

Klart – Malmö FF:s stadion byter namn

Publicerad

Swedbank stannar som tung sponsor i Malmö FF.

Företaget kommer att fortsätta att satsa miljoner i föreningen – men arenanamnet Swedbank stadion kommer att gå i graven vid tolvslaget på nyårsafton 2017.

– Detta har varit ett 10-årigt åtagande som närmar sig sitt slut, skriver Swedbanks presskontakt Anette Ringius i ett mejl till Kvällsposten.

Redan året innan Malmö FF:s nybyggda hemmaarena stod klar fick den namnet Swedbank stadion.

Ett tioårigt avtal om namnrätten till arenan skrevs och utöver det fick MFF fördelaktiga lån i banken för det kapital som klubben behövde låna vid byggnationen.

På den nya fotbollsstadion har Malmö FF hittills vunnit fyra SM-guld på nio år och är på god väg att vinna ytterligare ett. Något som innebär att MFF på Swedbank stadion blivit mästare i snitt vartannat år.

Men några fler SM-guld kommer det inte att bli på Swedbank stadion.

Swedbank släpper namnrätten

Det har sedan avtalet blev klart varit offentligt när det går ut men framtiden efter 2017 har varit höljd i dunkel, dörren till en förlängning med Swedbank har aldrig helt stängts och Malmö FF har förklarat att man jobbar brett med namnrätten för arenan till 2018.

Men nu kan Kvällsposten avslöja Swedbanks fortsatta strategi i Malmö FF.

Namnet Swedbank stadion försvinner i samma stund som 2017 blir 2018 och i stället blir den svenska storbanken nyckelsponsor på en annan nivå i det Malmö FF kallar partnersamarbete.

– Swedbank i Malmö går nu tillbaka till att vara en av de största partnerna till MFF (officiell partner). Bankens partnerskap med MFF har varit och är långsiktigt, meddelar man genom presskontakten Anette Ringius.

Malmö FF:s vd Niclas Carlnén bekräftar på måndagskvällen, att även MFF då fått veta det Kvällsposten skrev vid lunchtid.

Att Swedbank blir officiell partner till MFF.

– Det känns jättekul och vi är väldigt glada för överenskommelsen.

Malmö FF: "Jättebra"

– Vi har haft ett samarbete med samma bank under lång, lång tid och jag tycker att det är jättebra att man fortsätter. För oss är det en viktig samarbetspartner. Sedan finns det olika faser för företagen också hur man samarbetar med Malmö FF och hur det passar bäst för dem i olika lägen.

Arbetet med att sälja namnrättigheterna till Malmö FF:s hemmastadion för 2018 och framåt är i sin linda.

– Jag är tveksam till att det blir till årsskiftet. Det tar nog längre tid. Tidsaspekten vi jobbar med är mer mot allsvensk seriestart, i början av april, säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

Läs mer: Inte säkert arenan har något namn när allsvenskan 2018 startar

Relaterade ämnen
Mattias Larsson
Mattias Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag