Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Boltenstern: 50 saker som man inte vill höra

Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN
Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN

”Gud vad skönt att vara sjukskriven och inte behöva jobba varje dag”.

”Du har ju världens bästa jobb, jag hade gjort det gratis”.

Tv-profilen Isabel Boltensterns drabbades av utmattningsdepression i slutet av 2014 – nu har hon publicerad en videoblogg med 50 citat som inte ska sägas till någon som är utbränd.

– Jag var rosenrasande när jag skrev ihop den här listan för man undrar ju hur folk behandlar varandra. Jag hoppas att alla kan lära av det här, säger Boltenstern.

Hon gjorde raketkarriär som hockeyprofil hos Viasat men försvann helt plötsligt från rutan.

Den 30 november 2014 publicerade Isabel Boltenstern ett blogginlägg som förklarade situationen.

”Jag är tjugotre och ett halvt år gammal. till vardags är jag programledare, reporter och reportagemakare men just nu kan jag enbart kalla mig utbränd. eller utmattningsdeprimerad, som det heter på kliniskt läkarspråk”, skrev hon.

I dag mår Isabel Boltenstern bättre. Hon är tillbaka i tv-rutan men vill fortsätta att uppmärksamma problemen med den sjukdom hon tycker det pratas alldeles för lite om.

Därför har hon publicerad en videoblogg med 50 saker man inte ska säga till någon som är utbränd, eller till någon som är stressad och i riskzonen.

Hon vill lyfta fram vad hon själv tycker är viktigt:

Att man inte ska ställa orimliga krav på varandra och neutralisera enorma arbetsmängder bara för att det "alltid har varit så".

– Man måste tänka på hur man behandlar varandra innan skadan är skedd. Att sitta och invänta jobbsamtal under helgen eller uppdatera jobbmailen stup i kvarten på semestern gör att man alltid är påslagen och återhämtningen blir lidande.

Isabel Boltenstern: "Sagda i all välmening"

I videobloggen listas en samling av meningar som Isabel Boltenstern själv upplevt de senaste åren.

– När det är en allvarlig situation som folk inte har så mycket kunskap om vill de att det ska lösa sig kvickt, men de vet inte riktigt hur. Många av de här kommentarerna som jag tagit med är ju sagda i all välmening.

– ”Inte är väl du utbränd, du som ser så go’ och glad ut?” Ingen säger det för att vara elak men det landar väldigt fel. Det här gäller ju inte bara utbrändhet. Om man har en vän vars förälder har gått bort, vad säger man då? Det är jättesvårt.

Varför?

– Jag upplever att det är olika från generation till generation. De här gaska-upp-dig-kommentarerna kommer ju främst från de äldre.

– I den generation jag själv tillhör började vi ju blogga om känslor och livet redan när vi var 13. För mig var det en självklarhet att blogga om min utbrändhet samtidigt som många äldre tycker att det är sånt man inte berättar.

"Många som känner igen sig"

Isabel Boltenstern har ändå valt att vara öppen med sin sjukdom – och responsen har varit stor.

– Efter att jag lagt ut det här är det så många som hört av sig, så många som känner igen sig – antingen för att de är drabbade själva eller för att de är oroliga för en kollega, familjemedlem eller vad det kan vara.

Har du valt att vara öppen för din egen skull eller för andras?

– Egentligen båda men den här listan var nog främst för min egen skull. När man tittar tillbaka på vad folk sagt så blir man väldigt häpen. Många saker borstar man av sig men när man börjar analysera vad folk sagt så finns det mycket lustigt att plocka fram. Det har varit superbra terapi för mig att gå igenom de här citaten. Visst, jag har varit arg. Jag var rosenrasande när jag skrev ihop den här listan för man undrar ju hur folk behandlar varandra. Jag hoppas att alla kan lära av det här.

– All psykisk ohälsa måste fram i ljuset för att man ska kunna prata om det. Så länga alla sitter och klämmer på sina egna problem blir det inte bättre,

Hur mår du i dag?

– Just i dag är det bra, men det svänger. Jag märker fortfarande av utbrändheten. Främst handlar det om att jag oftare stämmer av med mig själv hur jag mår. Tidigare körde jag bara på och reflekterade inte. Nu ser jag varningssignalerna och känner när jag behöver en paus där jag stoppar i hörlurarna och lyssnar på musik en halvtimme för att hämta krafterna. Jag respekterar min orkeslöshet på ett vettigare sätt nu.

Får stöd från kolleger

Får du mer acceptans nu efter dina blogginlägg?

– Ja, det har gett mig en enorm respekt att vara ärlig med hur jag mår, vilket gläder mig. När jag säger till mina vänner med kort framförhållning att jag verkligen inte orkar gå ut så har de inga problem med att vi sitter hemma och spelar spel. Tidigare har det varit mer så här ”åh, vad du är tråkig”. Min chef och mina kolleger på Discovery är dessutom otroligt omhändertagande och måna om att jag ska få bra med återhämtning, vilket är a och o.

Hur borde man agera om man ser att någon i ens närhet inte mår bra?

– Det är jättesvårt. Men en generell regel är att ta personen åt sidan. Ställ dig inte framför massa andra människor på kontoret. Ställ öppna frågor och lägg inga värderingar eller påståenden i dem. Säg inte ”du ser trött ut, mår du verkligen bra?”

– Fråga i stället ”hur mår du?” Det är en jättebra fråga att börja med, och det får personen att känna av. Därefter kan man fråga hur arbetsbelastningen är, om personen är nöjd med jobb-kontra-fritid eller bara höra om man kan underlätta personens vardag på något vis.