Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
MrMadhawk.se

Supporterskapet när det är som bäst

Foto: Bildbyrån

Fansen kan inte närvara rent fysiskt.
Men redan nu finns det supportrar som går samman och stödjer sina lag ekonomiskt, för att täppa till den stora ekonomiska smäll som väntar, när klubbarnas tvingas spela matcher inför tomma läktare med anledning av coronaviruset.
Fansen har chansen att göra något unikt, och nu visar många hur mycket deras klubbar betyder.
Jag blir alldeles varm i hela kroppen när jag ser alla swishkampanjer där pengarna rasar in.

Vissa kräver sina pengar tillbaka. Vilket man har full rätt till.
Men många väljer att gå åt ett helt annat håll.
MoDo har infört så kallade ”soffbiljetter” och Björklöven satsar nu på att sätta en form av symboliskt publikrekord inför sin hemmamatch på lördag.
Folk får swisha in pengar för att köpa en biljett rent symboliskt.
Det gör att pengarna nu rasslar in i rasande takt på klubbarnas konton.

Igår var MoDos VD Johan Widebro ute och pratade i klubbens egen TV-kanal. En fullsatt arena, med restaurang och med kiosker ger klubben runt två miljoner kronor.
Pengar man nu inte har någon möjlighet att dra in, om det inte är fans och sponsorer som frivilligt skjuter till pengar.

Jag har sett fans från flera SHL-klubbar, som hade biljetter till kvällens matcher, som alltså ska spelas utan publik, som helt enkelt inte tänker nyttja sin fulla rättighet att be om pengarna tillbaka.
Man sätter hjärtat för klubben före det faktum att man inte kan få ta del av någonting man betalt för.
Det här är supportrar när de är som bäst. Och jag tror bara det kommer att fortsätta.
Jag vill inte tänka på det stora inkomstbortfallet som blir den här våren. Samtidigt som det finns licenskrav som klubbarna måste följa.
Därför är fansens efterskänkta biljettköp av yttersta vikt, och symboliska biljetter är ännu bättre.
Björklöven kan nu alltså sälja fler biljetter än man kunde göra för att plocka in folket i arenan, rent fysiskt.

Min uppmaning till alla landets supporterföreningar är att haka på de här fantastiska initiativen.
Jag vet att vissa inte har möjlighet att köpa symboliska biljetter, men jag vet att många också har möjligheten att kanske swisha iväg en symbolisk biljett, eller två.
Ta chansen och gör en insats för er klubb!