Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi måste sluta hetsa upp oss över småsaker

Foto: Bildbyrån.

Växjö Lakers ska anordna en kräftskiva i sin restaurang på plan 3 och 4 i Vida Arena, när Skellefteå kommer på besök på lördag.
Att man gör detta har skapat oväntat kraftiga reaktioner i sociala medier.
Den främsta anledningen som jag förstått det: För att Växjö Lakers väljer att marknadsföra kräftkalaset mer än själva ishockeyn i sin annons.
I min värld så får nog folk ta och lugna ner sig ett par hack. Så farligt är det faktiskt inte.

Alla förstår förstås att pengarna ska in.
De som tjänar klart bäst pengar förutom sponsor och biljettförsäljning är de som kan dra in de extra pengarna på mat och dryck.
Med kräftor följer en hel del dryck.
Växjö Lakers tjänar pengar.
Pengar som behövs för att kunna driva en så pass stark verksamhet som Växjö Lakers idag driver.

På något sätt har Växjö Lakers blivit lite av det svarta fåret när de kommer till kringarrangemang i svensk hockey.
Är det inte rosa bandet-match, så är det kräftskiva, som folk har synpunkter på.
Om man får fullträff på sin spelartrupp, och kan få ett rookiekontrakt att bli SHL:s bästa spelare, som leder laget till ett SM-guld, så är det Växjö Kommun som dopar hela verksamheten.
Laget som gjort den klart snabbaste resan genom seriesystemet behöver inte göra mycket för att det ska framkalla gnäll.
För all del, ni kan säkert leta fram någonting som jag gnällt på när det gäller Växjö Lakers genom åren. Det har jag med all säkerhet gjort.
Samtidigt är det en klubb som faktiskt ligger i framkant.
Om man nu väljer att göra en isolerad del av sin hall till en kräftskiva, som ger klubben en jäkla massa pengar, så kan det verkligen inte vara så farligt.

I diskussionerna så har jag noterat att folk reagerar på att man i annonseringen kring den här kräftskivan gör hockeyn till en biprodukt.
Svårt att säga emot, så det tänker jag inte göra.
Jag tror inte heller att Växjö Lakers har för avsikt att göra någonting annat än att verkligen annonsera stort för sin kräftskiva.
Det handlar nämligen om att locka en ny publik. Om man kan få en av hundra personer att faktiskt fastna för sporten, så är det trots allt en vinst.
När man hade hemmapremiären mot Djurgården var det 4200 sålda biljetter. Det gapade flera tomma stolar i hallen. Så det finns helt klart ett utrymme för att locka en bredare publik. Det är faktiskt ett måste, när ishockeyn helt uppenbart inte lockar tillräckligt.
Hade Växjö haft lapp på luckan genom Henrik Evertssons strålande jobb kring det sportsliga, som han faktiskt gjort, så hade man givetvis aldrig behövt ta till de här spåren, som man nu blir tvungna att göra.
Men nu är det ett faktum att många hockeyintresserade hellre gosar ner sig i sin egen soffa och slår på C More. Då måste man hitta metoder som tar en annan publik till hallen.
Och ja, även om man måste locka med kräftorna större än hockeyn i marknadsföringen.
Om det är farligt, så får man helt enkelt läsa, eller kolla på allt det andra som Växjö gör kring det sportsliga i sina kanaler.

Jag hetsar inte upp mig mer för det här än när Rögle, eller HV71 gör reklam för ”veckans lunch” på sin hemsida varje måndag.
Eller när Malmö stort gör reklam för sin Lounge4, där man drar in fina pengar.
Eller när Luleå serverar fine dining i en av sina restauranger.

Vi som är hardcore måste någon gång skaffa oss ett perspektiv. Hade vi fyllt arenorna och handlat slut i kioskerna och restaurangerna, så hade det här aldrig varit aktuellt.
Men vill ni se slagkraftiga lag och en konkurrerande liga, lev med det.

På med partyhatten och ta med vänner, kollegor eller familj på årets kräftskiva 🦞🥳I samband med lördags hemmamatch mot Skellefteå AIK svirar Restaurang Plan 3 och Plan 4 om till kräftskiva🦐🔗 Läs mer och boka på https://t.co/3ulIVDOCUK#vaxjolakers #shl #hockey pic.twitter.com/o3riV530gg — Växjö Lakers (@vaxjolakers) September 18, 2019