Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
MrMadhawk.se

Viktig publikökning för Redhawks

Redhawks ökade sina publiksiffror i grundserien.Foto: Christian Örnberg / BILDBYRÅN

Malmö Redhawks gjorde ett jätteminus, rent ekonomiskt förra året, då man inte nådde upp i budget vad gäller exempelvis publik. Man ägnade sig helt enkelt åt alldeles för höga målsättningar.
Det fick konsekvenser.
Man satte budgeten betydligt mer rimlig, och när resultatet för publiken nu är ett faktum efter 26 matcher, så ökar man igen.
– Vägen för detta, är precis som Patrik jobbar med laget, långsiktig stabil ökning, säger Marcus Larsson, marknadschef i Redhawks.

Snittet förra säsongen var 6474 åskådare per match.
Trots detta så nådde man inte budget.
Då satte man en blygsam målsättning på 5900 åskådare i snitt den här säsongen.
Resultatet efter 26 matcher?
6888 åskådare per match.

Marcus Larsson:
– Vi är så klart glada över denna utveckling och känner att vi tagit många bra beslut. De största är ironiskt nog att göra färre saker. Att inte hålla på med så mycket smågrejor utan vara enkla och tydliga i vår försäljning. Ett annat som vi ser resultat på, även om vi har massor med stolar i arenan, så är det att det inte ska gynna att vänta till sista minuten och köpa. Inga sista-minuten rabatter från oss. Ibland subventionerar partners nära inpå match, men då är det en win-win för alla. Vi ser att köp sista dagen minskat från upp mot 1 000 i snitt ner till 5-700 tack vare detta.

Naturligtvis innebär detta att Redhawks nu går plus jämfört med uppsatt budget. Hur mycket pengar det konkret handlar om, vill Larsson inte bekräfta. Men man gör ett plus, jämfört med vad man tänkt sig.
– Ungefär 17 % ekonomisk ökning jämfört med budget, konstaterar Larsson dock.

Då Redhawks behöver gå plus i sin ekonomi i år, så är det här väldigt viktigt. Nu väntar slutspel, med kvartsfinal direkt.
Beroende på hur mycket publik som kommer så blir det en extra inkomst. De här matcherna ingår inte heller i någon budget.
– Vi tar inte åt oss all ära, givetvis har lagets fina kämpande och resultat på hemmaplan också enormt stor del i detta. Jag vore en dåre om jag påstod något annat, säger Redhawks marknadschef.