Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Redhawks behöver fler supportrar – färre åskådare

Det är ingen hemlighet att Malmö Redhawks den kommande säsongen satsar med betydligt mindre muskler ekonomiskt, och att man måste hitta spelare som blir bättre i miljön, för en lägre lön, än tidigare spelare haft.
Man vill helt enkelt ha betalt med mer hockey per betald krona.

Detta har också märkts bland fansen.
En del fans har börjat tveka om man ska ha säsongskort nästa säsong, på grund av detta, och en del fans har till och med fått lite blodad tand och införskaffat sitt kanske första säsongskort.

Förra säsongen sålde Redhawks 2000 säsongskort privat. Dessutom ytterligare drygt 1500 säsongskort till företag.
I dagsläget har man runt 500 säsongskort kvar för att uppnå målet till privata köpare.

Det är också nu det visar sig, vilka fans som är supportrar, och vilka som är åskådare.
Låt mig förklara skillnaden. Som jag ser det finns det två olika typer av besökare.

1. Supportrar.
Stödjer sitt lag i med och motgång. Går inte runt och velar om man ska se matcher, eller om man ska förnya säsongskort. Sedan finns det också supportrar som inte har de ekonomiska möjligheterna, bor långt ifrån, etc.
Men man vill till varje pris stödja. Det är så att säga utgångstanken.

2. Åskådare.
Det här är den typen av besökare som är, just det, åskådare. Vill ha en egen upplevelse. Betalar för att se bra spelare, och betalar för att se prestationer. Vill ha dyra spelare, stora namn, som slår högt. Men tänker väldigt lite på vad man själv ska bidra med.

De här två typerna kan användas på egentligen allt. Privatpersoner och sponsorer.
Det finns sponsorer som vill stötta i alla väder, och det finns sponsorer som vill göra mest business på matcherna med andra i nätverket.

Jag säger inte att något av dessa är fel. Men en idrottsklubb mår generellt sätt bättre av att ha fler supportrar än åskådare.
Malmö Redhawks är just nu en klubb som förmodligen har en alldeles för stor andel som ”bara” är åskådare och inte supportrar. Och successivt behöver Redhawks hitta en publik som är mer supportrar, än åskådare, över tid.
Om det är 60-40 (Exempelvis) idag, behöver det kanske blir 80-20 på sikt, eller allra helst 100-0 i en helt perfekt värld.
Det här tror jag är ett problem som många klubbar brottas med. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många besökare på matcherna, som verkligen sätter klubben i främsta rummet, och att man tänker att ”Jag är här för att stödja mitt lag!”.
Samtidigt ska man naturligtvis också kunna begära av klubben man älskar att man får någonting tillbaka.

Jag skulle tro att lag som Leksand, Södertälje och Björklöven har rätt många supportrar, och rätt få åskådare på sina matcher, av de människorna som befinner sig på plats.
Men alldeles för många lag har förmodligen samma problem som Redhawks kanske har.

Folk måste tänka mycket mer support, och mycket mindre åskådare. Annars lyfter det förmodligen aldrig.

Redhawks fans på ståplats.Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN