Golfbloggen

Discovery: ”Golfsändningar i TV är en helt annan grej i dag”

Premiären är avklarad och nu blickar Discovery framåt mot nya golfsändningar.
Peter Ahnberg, projektledare och producent för kanalens golfsändningar, avslöjar en del av framtidsplanerna.
– Golfsändningar i TV är en helt annan grej i dag, säger han i en intervju med Golfbloggen.

Peter Ahnberg (till vänster), projektledare och producent på Discovery.Foto: Discovery och Bildbyrån.

Sändningstiderna var inte de lättaste att jobba med. När PGA Tour-säsongen förra veckan drog igång från Kapalua-banan på Maui var sändningsstart för kommentatorerna Mats Hallberg och Wille Schauman runt midnatt, torsdag-söndag.
Men den erfarna duon som tidigare jobbat för både Viasat och CMore och fick enligt många tittare väl godkänt.

Framförallt var det dock ett test för Discovery som gjorde sin första tävling som svensk avsändare sedan man vid årsskiftet tagit över PGA Tour-rättigheterna från CMore.
– Det är en ny organisation och mycket som ska klaffa, men på det stora hela är vi nöjda, säger Peter Ahnberg som rattar sändningarna från kanalens sida.

Precis som första veckan blir det inte heller någon svensk studio när Sony Open går av stapeln sent på torsdagskvällen.
Men från och med vecka 3, och American Express Championship på La Quinta i Kalifornien, så blir det andra bullar.
– Vi kommer ha lika många eller kanske lite fler studiosändningar än vad det varit de senaste åren. Vi kommer ha studio under majoriteten av tävlingarna med ungefär en kvarts uppsnack inför de vanliga tävlingarna, och likadant efteråt. På de större tävlingarna hoppas vi kunna göra ännu mer studiomaterial, säger Ahnberg.
– Ambitionen är att få mer resurser och göra mer av det innehåll som finns. Vi vill göra mer redigerade saker och få mer verktyg för att analysera statistik.

LÄS MER: Kan vi förvänta oss något bättre när Discovery tar över?

Flera kommentatorer på gång

Ute i Golfsverige är det många som under lång tid haft åsikter om de, jämfört med fotboll och hockey, eftersatta golfsändningarna.
Men man ska komma ihåg att kommentatorerna inte har något lätt jobb. De tilldelas en bildström som är producerad i USA, utan att anpassas för den svenska TV-rutan. Dock kommer förutsättningarna snart att bli bättre.
– Vi är i händerna på vad den amerikanska sändningen ger oss, och beroende på vilka som sänder där så kan den se olika ut här i Sverige. Men det kommer att komma flera featured groups-feeder vilket också ger oss fler valmöjligheter här i Sverige för att exempelvis visa fler svenska spelare.
– Vi vill ta sändningen så nära den svenska tittaren som möjligt, så att det blir en svensk produkt så gott det går.

På kommentatorsidan är det klart att Mattias Bohlin ansluter och kommenterar redan under veckans sändning från Honolulu.
– Mattias, Mats och Wille kommer att jobba med sändningarna Sedan är det fler namn på gång. Discovery vill sätta sin stämpel också och det kommer att vara fler kommentatorer.

LÄS MER: Netflix-nyheten det bästa som hänt TV-golfen

”TV är inte samma sak som på Zackes tid”

Just kommenteringen har länge varit en vattendelare för golfpubliken. Den mest erfarne av dem alla lämnade oss i fjol; Göran Zachrisson. Och det finns de som menar att berättandet inte längre håller samma nivå.
– Jag är uppvuxen med Zacke och den typen av kommentering. Men produkten Europatouren gjorde då jämfört med vad PGA-touren gör i dag är helt annorlunda och har ett helt annat tempo. Det är snabbare nu med fler spelare som kommer i bild. Pauserna som fanns då finns inte på samma sätt numera, säger Ahnberg och fortsätter:
– Det blir en annan skola och ett annat sätt att kommentera. Jag säger inte vad som är rätt och fel, utan det handlar mer om smak och tycke. Vissa stories kan passa bra, men generellt sett vill man få bekräftat vad man ser i bild och inte komma för långt ifrån händelserna.

Själv tycker jag väldigt mycket om att höra berättelserna runt omkring snarare än att bara slagen.
– Vi försöker berätta var spelarna kommer ifrån och vad de gjort tidigare, och vi vill berätta mer och ta bort fler slag från de som är långt ned i listan för att på så vis skapa fördjupning. Det är något vi försöker med och som vi hoppas få mer resurser att göra. Däremot har vi inte Amanda Balionis eller någon annan reporter på plats som det amerikanska teamet har. Vi skulle kunna prata om saker runt omkring, men då blir det som en podcast istället… Och TV är en helt annan grej där man anspelar till fler sinnen.
– TV är inte samma sak som på Zackes tid. Våra kommentatorer är mycket mer ”på” nu. De är på tårna och pålästa kring vad som är aktuellt och olika händelser.

Vare sig vilken kommentering man gillar blir summa summarum att Discovery satsar på golfen, och att både kommentatorer och de som jobbar med sändningarna siktar på att utveckla produkten.
– De resurser som läggs på TV-golf i Sverige under en vanlig tävling kommer att vara större än någonsin, sedan kommer vi att försöka utveckla det så gott vi kan. Vi har ambition och vilja och sedan får vi se om vi når hela vägen fram. Men det kommer absolut inte bli mindre, avslutar Ahnberg.

HAR DU NYHETSTIPS? KONTAKTA MIG HÄR

Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger
Instagram: Hardenberger