Golfbloggen

Europatouren byter namn: ”Ny era inom globala golfen”

Europatouren är snart ett minne blott.
Från och med 2022 kommer touren byta namn från European Tour för att istället ta namnet DP World Tour.
Detta sedan Dubaibaserade företaget DP World gått in som titelsponsor.
– Detta kommer leda till en ny era inom den globala golfen, säger Europatourens VD Keith Pelley i ett pressmeddelande.

Kristoffer Broberg är vår senaste svensk att vinna på European Tour. Foto: Bildbyrån och TT

European Tour fyller 50 år nästa år. Men man gör det med att byta namn. Man har nämligen ingått ett avtal med det Dubaibaserade fraktbolaget och European Tour förvandlas därmed till DP World Tour.

Enligt ett pressmeddelande ska avtalet hjälpa lyfta touren på alla sätt möjliga, samt hjälpa golfen växa globalt och ha en positiv samhällseffekt.
Dessutom lyfts prissummorna. För första gången kommer man nästa år över 200 miljoner dollar för säsongen, och varje tävling måste ha minst två miljoner dollar i prispotten.

Touren kommer bestå av 47 tävlingar i 27 olika länder. Tre av dem kommer samarrangeras med den amerikanska PGA-touren; Genesis Scottish Open, Barbasol Championship och Barracuda Championship – detta som ett resultat av den strategiska allians man skapat tourerna emellan.

LÄS MER: Vart är golfen på väg – kan allt köpas för pengar?

”Hela ekosystemet kommer ändras”

Europatourens samarbete sträcker sig tillbaka till 2009 då Race to Dubai introducerades. Finalen fick 2012 namnet DP World Tour Championship. Men nu tar man det alltså ett steg längre och blir titelsponsor åt hela touren.
– Detta kommer att gynna alla inblandade, säger Keith Pelley, VD på European Tour och fortsätter:
– Hela ekosystemet kommer stärkas, för detta är en enorm deal vi gör. DP World har varit en fantastisk supporter för vårt tour och golfen i stort.

Sultan Ahmed bin Sulayem, VD på DP World:
– Vår långtgående relation med European Tour har gett oss en plattform för att kommunicera med kunder, framtida intressenter, och varit ett sätt att bygga vårt varumärke. Därför har vi tagit chansen att stötta touren på sin väg att hjälpa spelet växa, och öppnat spelet för nya människor på många olika plan.
– Tillsammans har vi ett globalt tankesätt, och är benägna om att inkludera, investera och se över ny teknologi.

HAR DU NYHETSTIPS? KONTAKTA MIG HÄR

Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger
Instagram: Hardenberger