Golfbloggen

Testat sedan sist: Vagnen Wishbone One – lättast i klassen

Jag har blivit med vagn.
Nej, inte barnvagn.
Utan jag bestämde mig för att ge ryggen lite avlastning och testa golfvagn; valet föll på Wishbone One.

Det blev testkörning på PGA Lakes Course, och ni som följt artikelserien Resan mot Plushandicap vet vilken runda vi talar om…

Det fanns en tid då jag rullade mina klubbor även som junior. Då jag ville se ut som Tiger Woods och ha tourbag. I dag är inte verkligheten riktigt likadan. Under college-åren (2007-2011) bar vi bagarna och sedan dess har jag fortsatt.

Men så blir man ju inte yngre…

Nu närmar jag mig de 35 och eftersom jag fortfarande älskar att både spela och träna så blir det en hel del av båda delar. Därför tänkte jag nu ta chansen att bespara kotorna en del ansträngning.

Men så var det ju det där med att hitta rätt vagn.

Under en av mina många lektioner på Bokskogens Golf Academy kom jag i kontakt med Michael Van Rooyen. Han är en go och glad sydafrikan som fann kärleken i Sverige. Här är han i dag återförsäljare för bland annat Switchgrips och Wishbone. Och det var han som introducerade mig för Wishbone One-vagnen.

Jag var inte ute efter något hokus-pokus och därför passade den mig perfekt. Ett klick och sedan var det bara att montera på bagen. Det blir inte mer plug-and-play än så här.

LÄS MER: Här hittar du alla Golfbloggens utrustningsartiklar

Två varianter; lättviktaren One och elvagnen Neo. Själv kände jag mig lite för ungdomlig för elvagnen och gick för One.

Enkelt och lätt

Wishbone är ett brittiskt företag som grundades av designern Lee Manvell och affärsmannen Chris Shea. De hade båda stor erfarenhet från andra företag i branschen och delade passionen för golf. Med Wishbone ville de göra innovativa men samtidigt snygga produkter för sporten de älskade.
I dag finns deras vagnar i mer än 20 länder.
Och i Sverige är det alltså min nyvunne vän Michael som är leverantör.

Det kanske största plusen med Wishbone One är enkelheten och vikten. De 2,35 kilona är hälften av vad de flesta andra vagnar väger.
I övrigt så gillar jag de många olika färgvalen, och den trots den trots allt robusta känslan aluminiumkarossen ger. Att varje vagn dessutom testats över 200 timmar på hoppiga vägar talar ju också ett ganska tydligt språk om slittåligheten.

LÄS MER: Du har väl inte missa artikelserien Resan mot Plushandicap?

Massor av extra valmöjligheter


Det finns en del extrasaker jag också diggar. Paraply- och scorekortshållare är standard på vagnen, och en drickahållare kan läggas till.
Ett tips är också att addera en väska för att transportera hjul och kaross. Kanske framförallt för att inte smutsa ned ditt bagageutrymme.

Summa summarum? Vi talar naturligtvis om en golfvagn och på sätt och vis så är det inte kärnfysik.
Men. Ska man ha en vagn så är det väl lika bra att ha något bra och då känns Wishbone One verkligen som ett vettigt alternativ.

För den som inte bara vill slippa att bära, utan också vill undvika knuffa så erbjuder Wishbone också den eldrivna modellen Neo. Ramen är samma som till One, med ett batteri inmonterat mellan hjulen. Vikten kommer då upp i dryga nio kilo.

El. Nästan lika slimmad, men lite tyngre.

HAR DU NYHETSTIPS? KONTAKTA MIG HÄR

Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger
Instagram: Hardenberger