Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Golfbloggen

KRÖNIKA: Ska framgång verkligen baseras på ”likes” och Google-träffar?

Länge sades det att det ”inte finns några bilder i scorekortet”. Spelet golf handlade om att få en boll i ett hål på så få slag som möjligt.
Men i januari introducerade PGA-touren ett nytt bonussystem baserat på ”likes” och Google-träffar.
Och det kan vara bland det dummaste jag hört talas om.

Vad händer när showbizz blir viktigare än sporten?Foto: AP

Att vara framgångsrik på PGA Tour har fått en ny mening.
I januari sjösattes nämligen projektet ”Player Impact Program”, ett belöningssystem som oavsett hur det går på golfbanan betalar de tio spelare som i störst grad ökar spelets popularitet.
Den totala bonussumman är 40 miljoner dollar, alltså nästan 340 miljoner kronor där drygt 67 miljoner går till nummer ett på listan.

LÄS MER: Beskedet – Sörenstam spelar Scandinavian Mixed

Följande variabler tas i hänsyn när vinnarna koras; position på FedEx Cup-listan, popularitet enligt Google, Nielsen Brand Exposure-index (mäter genomslagskraft), hur välkänd och populär en spelare är enligt tv-siffror, samt engagemang i digitala kanaler och sociala medier.

Resultatet i andra hand?

Med detta sagt såg topp 10-listan för 2019 ut enligt följande; Tiger Woods, Rory McIlroy, Brooks Koepka, Phil Mickelson, Rickie Fowler, Jordan Spieth, Dustin Johnson, Justin Thomas, Justin Rose och Adam Scott.

Alltså skulle varken Gary Woodland eller Shane Lowry som båda vann majors (US Open och British Open) få tal del av kakan.

Vad sänder egentligen det för signal? Är golfen på väg att gå från sport till att enbart vara underhållning? Och vad händer egentligen när vi fokuserar på likes och kändisskap snarare än prestation och ledartavlor?
När pengar får styra för mycket.
Dags att starta ett eget Paradise Hotel?

Inför helgens tävling intervjuades Justin Rose och Henrik Stenson av GolfChannel. Det nya bonussystemet var på tapeten.
– Du vill stimulera de bästa spelarna att skapa content. Men det är så lätt för dem att säga nej eftersom det inte är för deras egen skull. Så om det är för fansen och om det hjälper spelet golf så ger detta också spelarna en bättre anledning att ställa upp. Förhoppningsvis så är det syftet, sa Justin Rose.

Även om det kan tyckas både bortskämt och girigt, och att man även kunde hoppats att stjärnorna alldeles oavsett pengar skulle bjuda på sig själva för att hjälpa spelet växa, så har säkert Rose rätt om bakgrunden till initiativet.

LÄS MER: Resan mot plushandicap – följ med Golfbloggen mot drömgränsen

Henrik Stensons kloka ord

Stenson fyllde i med kanske den vettigaste kommentaren i hela den här diskussionen.
– När det handlar om content och så vidare så vet jag inte om jag kan hålla jämna steg med några av killarna där ute och komma på tillräckligt med rackartyg för att få min följarskara att bli bred nog för att få någon effekt.
– Vid det här laget känner jag nog att det är bättre för mig att lägga min tid på att försöka göra birdies och vässa mitt spel.

Jag hoppas fler tänker så.

Lägg pengarna på annat

Med detta sagt hoppas jag verkligen Henrik Stenson kommer tillbaka och hittar formen igen.

Jag ser också mycket hellre ett bonussystem som premierar de som verkligen gör något bra på golfbanan och blir populära den vägen, kanske något som lyfter fram kommande stjärnor?

Dessutom tycker jag INTE att det ska behövas ett ekonomiskt incitament för att redan välbergade golfare ska ge tillbaka till sina supportrar.
Men framförallt tycker jag att PGA-touren bör spendera sina pengar på helt andra saker; satsa pengarna på verksamhet i utsatta länder. Låt spelet växa den vägen.

Annika Sörenstam och Henrik Stenson är värdar för Scandinavian Mixed.
Det är perfekt. Mer sånt!

Naivt? Kanske.

Alla sporter lever på sina stjärnor. Jag förstår också att det är de stora namnen som föder intresse och som får spelet att växa.
Men det måste vara framgången på idrottsarenan som leder till kändisskapet. Med den här typen av incitament, där man inte nödvändigtvis prisar de som faktiskt gjort sig förtjänta av det, balanserar man på en väldigt slak lina.

HAR DU NYHETSTIPS? KONTAKTA MIG HÄR

Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger
Instagram: Hardenberger