Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Golfbloggen

Resan mot plushandicap: Del 3 – Att plocka ut från kontot

Att träna teknik är som att göra insättningar på banken.
Men när vi spelar golf på banan behöver vi få tillgång till pengarna, använda oss av kunskapen.
Att plocka ut från kontot får jag hjälp med i tredje delen av ”resan mot plushandicap”.

Att få ut vad som känns så bra på rangen är inte alltid lätt, men med hjälp av Patrick Oderlng får jag hjälp på vägen.Foto: Privat

Efter årets fyra första rundor har jag fått en djup inblick i hur svårt golf kan vara.
Två rundor har avverkats i ett 20-gradigt men blåsigt Grekland och en golfbana vid namn Glyfada Golf, en kraftigt eftersatt historia men med stor potential.
Efter sju dagars karantän och en abstinens som innebar både svingar inomhus och på marmorgolv så ledde kombinationen av övertändning och rost till ett minst sagt intressant golfspel.

Efter hemkomst till Svea Rike följdes detta upp med mängder av rangeträning, men framförallt med två rundor med spel på vintergreener (usch!) och matta (dubbelusch!).
Bättre blev ju inte saken av att termometern under en 07.30-runda på Falsterbo inte kravlade sig högre än till två grader, vindbyarna nådde 18 sekundmeter och att träningsverken från stretchingpasset med Kinexit fick mig att må som ett både stängt och till tippen fört kylskåp.

Förutsättningarna var katastrofala.
Men samtidigt hade jag fått det svart på vitt; jag var inte redo.

Med detta sagt kunde inte pass 3 med gänget på Bokskogen Golf Academy ha kommit lägligare. Det var dags att ta tjuren vid hornen.

FAKTA – ”HJÄRNSKRYNKLAREN”
Vem: Patrick Oderling
Aktuell: Golftränaren med fokus på den mentala biten,
hjälper bland annat golfare på Bokskogen Golf Academy
att finna flow och nå sin fulla potential men jobbar även
med elitidrottare som exempelvis spelarna i Malmö Redhawks.

LÄS MER: Resan mot plushandicap – del 1: att sätta grunderna

LÄS MER: Resan mot plushandicap – del 2: need for speed

Även om inte spelet värmde fick jag stifta en del trevliga bekantskaper på Glyfada Golf Club…Foto: Privat

Tydlighet nyckeln till flow

En del i det helhetskoncept de erbjuder på Bokskogen Golf Academy består av mental träning.

Jag hade träffat Patrick Oderling tidigare. Tillsammans har vi bland annat spelat in en podcast om sömnens betydelse för prestationen, en pod du kan lyssna på längst ned på sidan.
Sömn, och även kost, är delar som behöver vara på plats för att skapa bästa möjliga förutsättningar.

Men nu var det dags att lära sig hur hjärnan fungerar, och tack vare den kunskapen få tillgång till min fulla potential och nå det så åtråvärda flow-tillståndet.

Så vi börjar i skolbänken där vi fokuserar på följande delar; prefontala cortex, motoriska systemet och basala ganglierna.
I prefontala cortex fattar vi medvetna beslut men är inte särskilt snabba. Här jobbar vi under våra förberedelser.
Men kopplar vi inte bort denna analytiska del av hjärnan under själva svingen kan det lätt bli både kaos och kortslutning.
I motoriska systemet är vi flera hundra gånger snabbare, är inte lika tveksamma, och det här vi fattar beslut när vi är i flow och det känns som att tiden går långsammare.

Signaler skickas från de här två delarna till cerebellum där muskelminnet och den intränade tekniken finns konserverad. Det är till denna del jag hela vintern gjort mina insättningar av teknikträning, insättningar som jag nu vill få tillgång till.

FAKTA – ”GOLFOHOLIC”
Vem: Martin Hardenberger
Handicap: 1.1
Målsättning: Under noll innan 15 juni
Aktuell: Journalist och tidigare collegegolfare
som tar hjälp av Bokskogen Golf Academy
för att kickstarta säsongen 2021 och nå
tillbaka till plushandicap.

LÄS MER: KRÖNIKA – ”Tiden efter Tiger”

Fyra förberedande frågor

Anledningen till att ha en rutin är att i förberedelserna inför varje slag skapa en tydlig bild av vad vi vill göra och på så vis stoppa prefontala cortex från att ställa oroliga frågor under själva svingen.
Innan varje slag får jag därför i uppgift att besvara följande frågor;
1. Hur vill jag att bollen ska flyga/rulla?
2. Hur vill jag att det ska kännas?
3. Hur bekväm är jag med slaget?
4. På en skala från 1-10, hur stor acceptans har jag av utfallet?

Nu har jag skapat en tydlig beställning, accepterat och på så vis tagit bort tveksamheter samtidigt som jag förhoppningsvis stängt av prefontala cortex.

För att hamna i flow/zoonen och fokusera på uppgiften ska prefontala cortex vara avstängt.Foto: Flow Mo/Patrick Oderling

För att kontrollera att jag lyckats använder vi oss av ett pannband med sensorer. Via en app kan Patrick utläsa om jag lyckas eller ej. En nyckel för mig blir att koncentrera mig på en specifik del av bollen eller att skapa en mental bild av flaggan.
Acceptansen faller också på plats när jag får reda på att muskelminnet (i cerebellum) kommer hjälpa mig slå bollen dit jag vill, även om uppställning och sikte inte skulle vara exakt rätt.

Jag är avslappnad och redo att träda in i flow.

På sin telefon-app kan Patrick se om jag varit tydlig nog i min beställning för att lyckas stänga av prefontala cortex.Foto: Privat

Vem är jag? Vad gör jag?

Precis som våra kroppar är skapta olika presterar vi också bäst i olika sinnestillstånd.
För att klura ut när jag presterar bäst får jag en läxa; att med ord beskriva mig själv när jag spelar bra.

 Orden ska vi använda för att pricka in mig på grafen nedan och slå fast om jag spelar bäst med högt eller litet adrenalinpåslag, om jag är ”gung ho” eller lugn som en filbunke…

På den vertikala linjen ser vi relationen mellan Dehydroepiandrosteron och kortisol, vilket med andra ord reflekterar hur positiv eller nedstämd man är. Alla presterar bättre på DHEA-sidan, i ett glatt tillstånd. Frågan är bara hur glad jag är när jag spelar bäst.

Informationen ska vi sedan använda för att hitta hjälpmedel för att jag under spelets gång, och efter att olika saker inträffat, ska kunna hitta tillbaka till min plats i grafen, till mitt ultimata prestationstillstånd.

Grafen till vänster. Till höger; fyra frågor ska vara besvarade innan jag ”kliver in i slaget”.Foto: Privat

Slutsats: Det hänger ihop

Jag har spelat golf i mer än 20 år och när jag blickar tillbaka på tidigare rundor så känner jag igen mig mycket av det Patrick lär mig.
När jag spelat som bäst har det känts som att tiden stått stilla, allting har varit så självklart, men aldrig har jag riktigt förstått varför.
Förhoppningsvis kan vetskapen om fysiologin bakom känslan hjälpa mig nå dit oftare.

Samtidigt stämmer det också att jag, när jag ståendes över bollen, grubblat kring svingen också spelat riktigt uselt.
Jag brukar kalla det för att ”spela sving” och ofta har jag i efterhand kommit fram till att jag vid dessa tillfällen sällan tagit ett tydligt beslut om vad jag vill göra med bollen.

Jag har vid dessa tillfällen definitivt inte ställt mig själv några fyra frågor, och har jag gjort det har svaren inte varit de önskade.

Resan må just nu kännas lång, men just nu proppar vi verktygslådan full med verktyg. Verktyg jag kommer få stor nytta av framöver.

HAR DU NYHETSTIPS? KONTAKTA MIG HÄR

Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger
Instagram: Hardenberger