Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Golfbloggen

Peter Millar – när trädgårdsklotet blev exklusivt klädmärke

Från dörrförsäljare till chefsdesigner på ett av golfvärldens ledande modeföretag.
Det är Chris Knotts resa, resan som byggde Peter Millar.
Nedan kan du läsa storyn och recensionen av ett par riktigt schyssta plagg.

Foto: Peter Millar

Chris Knott började sälja kläder redan som 14 år-åring.
När kompisarna spelade amerikansk fotboll i Fuquay, North Carolina, knackade han dörr för att kränga tröjor för Ashworth.
– Jag började jobba mot provision redan som tonåring och tyckte om pengarna, jag fortsatte på det sättet hela vägen igenom college, säger Chris Knott i en intervju med QC.
Då lade han grunden för vad som de senaste åren vuxit till ett av golfbranschens trendigaste märken.
Resan gick via italienska designstudior i New York och i dag är det Chris Knott själv som är Peter Millars chefsdesigner.

Peter Millar grundade han 2001. Då bestod företagets första linje av en enda cashmeretröja. Men valet av material berättade en story i sig. Det skulle då som du handla om hantverk, lyx och elegans – idén är att aldrig ge avkall på kvalitet.
För att behålla kvalitetskontrollen har Knott och Peter Millar varit North Carolina troget. Än i dag har man både kontor och produktion i den amerikanska delstaten.

Namnet Peter Millar är dock lite av ett mysterium. Faktum är att Chris Knott hittade namnet inristat i en antikt klot som antas vara till för trädgårdsspel.
Sannolikt hade en man vid namn Peter Millar personaliserade klot, men mer än så vet inte Chris som dock kände att klotet i sig representerade en tidsepok då idealen var annorlunda och kläder spelade en annan roll.

Ny ägare gav ny kostym

2005 började det hända saker på riktigt. Den tidigare Ralph Lauren-chefen Scott Mahoney insåg potentialen och köpte tillsammans med Sea Island Company upp Peter Millar.
2012 såldes märket vidare till schweiziska lyxjätten Richemont som även äger Cartier, Van Cleef & Arpels, Montblanc, Vacheron Constantin och Jaeger-LeCoultre.

Trots försäljningen behölls huvudkontor och produktion i North Carolina, men nya budgetar gav luft under vingarna och i dag bärs kläderna varje vecka av några av världens bästa spelare på PGA-touren.
– Vi har bland annat Brandt Snedeker, Branden Grace, Si Woo Kim och Chesson Hadley, säger Chris i intervjun.
Lee Westwood, Louis Oosthuizen och Robert MacIntyre kan läggas till på listan.
– Jag trodde aldrig det skulle utvecklas på det här sättet. Vårt märke syns överallt och förknippas alltid med kvalitet. Richemont älskar vårt fokus och tycker om den lilla och exklusiva distributionen. Den strategin hjälper oss lämna ett fint avtryck.

LÄS MER: Här hittar du alla Golfbloggens utrustningsartiklar

Golfbloggen testar: Peter Millar

Kommentar:  Jag har lyckats lägga vantarna på två olika mellanlagerströjor; en i polyester och spandex (blå), och en i ull och silke (grå).
Direkt när jag plockar upp tröjorna ur sina förpackningar känner jag med fingrarna att det är kvalitet i produkterna som båda är väldigt mjuka och tunna.
Båda har klassisk passform, men sitter ändå åt på ett fint sätt.
De kostar 1 199 respektive 1 599 och jag måste säga att det är otrolig kvalitet för den förhållandevis lilla prislappen.

Passform: klassiskt och elegant, slim men inte korvskinn.
Material: fina material gör att man direkt får premiumkänsla.
Look: Peter Millar tillverkar genomgående produkter med roliga mönster, men också många enfärgade plagg. Helhetsintrycket blir därför kul utan att vara skrikigt.

Kolla in videon nedan för att få lite bättre koll på Peter Millar.

FÖLJ MED GOLFBLOGGEN TILL GREKLAND I NOVEMBER

FÖLJ MED GOLFBLOGGEN TILL PORTUGAL I DECEMBER

Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger
Instagram: Hardenberger