Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter lanseringen av golfmagasinet: ”Låtsas som att programmet inte finns”

Svensk Golf presenterade på måndagen nyheten att de tillsammans med Viasat Golf kommer lansera ett nytt golfmagasin.
I sin pressrelease sades att man fyller ett ”tomrum”.
Ett uttalande som inte uppskattas av Tee Party-grundaren Johan Sköld.

– Jag känner att jag trampat väg för det här, nu låtsas de som att mitt program inte finns, säger han.

Svensk Golf och Viasat Golf satsar hårt och kommer framöver erbjuda sina tittare ett nytt golfmagasin.
Magasinet som går vid namn Klubbhuset kommer att sändas inför de största tävlingarna 2018.
– På svenskgolf.se ser vi ett väldigt stort intresse för tävlingsgolf och att läsarna gärna vill ta del av rörligt material. Vi har redan i dag många artiklar som innehåller korta klipp med höjdpunkter och läckra slag från tävlingar, men känner att det funnits ett tomrum när det handlar om ett aktuellt featuremagasin om tävlingsgolf. Den luckan fyller vi nu i och med det exklusiva samarbetet med Viasat Golf kring Klubbhuset, säger tidningens webb-redaktör Carl-Magnus Hellsten.
Premiären sänds tisdagen 23 januari.

I pressreleasen meddelar Klubbhuset att man kommer att ”ta tittarna till den aktuella spelplatsen”. Ambitionen är att de utsända experterna ska leverera de senaste nyheterna inför tävlingen och bjuda på tips om hur banan ska spelas.
– Vi tycker också att den här formen av golfmagasin har saknats. Viasat Golf och Viaplay har mycket material från Golf Channel men det här är en ny möjlighet att sätta vår egen prägel i magasinsform, säger Per Nunstedt chef på MTG Sport och fortsätter:
– För oss handlar det mycket om att fylla tomrummet som finns mellan tävlingarna. Våra kommentatorer och experter har så mycket mer att dela med sig av utanför själva refererandet, så det här är en lysande möjlighet att bredda och förstärka vår bevakning än mer. Våra stora och internationella golfstjärnor hörs och ses för lite, vi vill att publiken ska lära känna dem ännu bättre.
Programmet leds av den gamle Svensk Golf-chefredaktören Tobias Bergman som numera är en uppskattad kommentator på vår redaktion.

Det är orden om att det tidigare saknats ett svenskt golfmagasin som upprör Tee Party-grundaren Johan Sköld, som lanserade sitt program redan inför US Masters i april 2016.
I december hade hans program som sänds både digitalt på hemsidan TeeParty.se, på YouTube och på Facebook samt på C More Golf 75 000 tittare.
– Tidigare har Viasat-profilerna gnällt över att de inte fått göra ett magasin, de har hela tiden fått kalla handen av Viasat. Utan Tee Party så hade detta aldrig ägt rum. Jag är helt övertygad om att Tee Party har trampat väg för detta, säger Johan Sköld och berättar att han samtidigt är glad över den kommande konkurrensen.
– Det är jättepositivt. Desto fler program om golf desto bättre. Jag tycker jättebra om alla som ska göra det programmet.

Skärmavbild 2018-01-22 kl. 13.25.37
Svensk Golfs Jesper Johansson (vit tröja) medverkade i senaste Tee Party, något han troligtvis gjorde för sista gången.

Golfbloggen fick tag i CM Hellsten på Svensk Golf för en kommentar. Hellsten är tydlig med att han inte vill vara med i ”någon form av pajkastning” och menar att det hela är en missuppfattning.
Han säger också att det inte varit hans mening att trampa Tee Party på tårna.
– Det är vår sajt vi pratar om. Med mitt citat så så syftar jag på vår sajt, ett magasin är något vi saknat och som vi vill ge till våra läsare.

Tidigare har Viasat-profiler som Peter Hedblom och Anders Sjöstrand varit med i Tee Party.
Senast Svensk Golf hade en skribent med i programmet var för en vecka sedan.
– Jesper Johansson var gäst förra veckan. Nu är det mycket troligt att de stryper skribenterna från att vara med precis som Viasat strypt sina tv-profiler, säger Johan Sköld.
Skölds farhågor bekräftas av Svensk Golf CM Hellsten.
– Nu har vi ett exklusivt samarbete med Viasat.
Så Jesper som var med senast kommer inte att vara med framöver?
– Vi har ett samarbete med Viasat angående Klubbhuset och det är det vi fokuserar på.

Golfbloggen har efter lanseringen även varit i kontakt med Per Nunstedt:
– Johan får så klart tycka precis vad han vill. Men vi har känt att det har funnits ett tomrum, vi har haft ett samtal med vår golfredaktion som har tyckt att det har saknats något bra emellan tävlingarna. Vi har känt att det har saknats något kring våra rättigheter. Nu tar vi den här formen och tycker att det är superkul att dra igång.

Medvetet eller ej har Viasat Golf och Svensk Golf döpt sitt magasin till samma namn som Fox Sports har på sitt populära magasin lett av Shane Bacon. Fox använder dock engelskans ”The Clubhouse”.

 

Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger