Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Golfbloggen

Sjuka incidenten kan kosta PGA Tour-platsen

Matthew Southgate spelar för en plats på PGA-touren.
Men ett löv kan ha kostat honom drömmen.
I videon nedan kan du se tidernas mardröm.

På Web.com-touren gör man för närvarande upp om de sista platserna i nästa års PGA tour. För att summera det hela så handlar det om en serie tävlingar där en kamp för ekonomisk överlevnad kan bytas ut mot glitter och glamour på världens största golfscen.

Matthew Southgate var ett slag över par och låg relativt bra till när han puttade för birdie på det 15:e hålet i söndags. Då inträffar värsta tänkbara mardrömmen.

Han slår putten och den ser ut att vara på väg att gå i hål när ett löv kommer flygande med vinden. Lövet träffar bollen som ändrar riktning.
Självklart var det oturligt för Southgate att bollen inte gick i hål, men det var bara början.

Southgate puttade från bollens nya position i för vad han trodde var ett par. Det skulle han inte ha gjort.

Den som kan golfens regelbok vet att slaget enligt regel 19-1 ska slås om då den ändrade riktning på grund av lövet, samma sak hade gällt om den exempelvis träffat en fågel.
Med detta sagt spelade Southgate bollen från fel position och ådrog sig därför två pliktslag.
Då han sedan också skrev på scorekortet med en felaktig score fick han ytterligare två pliktslag.
En birdie hade förvandlats till en kvadrupel och Southgates PGA-tourdröm hade fått sig en ordentlig törn.

Inför tävlingen låg Southgate nia i totalställningen. De främsta 25 får spela på PGA Tour nästa säsong.
Efter en 64:e-plats i helgen ligger nu Southgate på 20:e plats. Bara en tävling återstår av årets Web.com-tour.
Det lär bli en svettig historia.

Jim Duncan från Web.com-touren säger så här till Golf.com:
”Matthews putt rubbades av ett löv i rörelse och missade därmed hålet. Regel 19–1 kräver att slaget görs om. Matthew slog istället i bollen och fortsatte med sin runda. Kommittén för regler blev informerade om det här först efter att Matthew hade skrivit på sitt scorekort och efter att tävlingen var avgjord. Resultatet blev följande: Två pliktslag för att ha brutit regel 19–1 plus ytterligare två pliktslag för  att ha skrivit på ett felaktigt scorekort.”


Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger