Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SOS slarv anmäls efter dödsbranden

Nu anmäls SOS Alarm för att det tog sex minuter att larma räddningstjänsten. Det ska i vanliga fall ta två minuter. Foto: Marcus Johnsson/Läsarbild
Foto: Pelle T Nilsson

Det ska ha tagit hela sex minuter för SOS Alarm att larma ut räddningstjänsten vid dödsbranden i Tämmesboda utanför Agunnaryd, rapporterar P4 Kronoberg.

– Vi är de första att beklaga att vi misslyckades i det här ärendet, säger Gunnar Bergström, ansvarig för 112-systemet, till Kvällsposten.

Anledningen till att det tog tid ska ha varit att SOS-operatören, som satt i Örebro, inte hade hört talas om Ljungby kommun och hade svårt att hitta platsen. Nu kritiserar räddningstjänsten i Ljungby händelsen.

Trots att personen som ringde 112 bokstaverat namnet på platsen och försökt att beskriva var Tämmesboda ligger så dröjde det sex minuter innan larmet hamnade hos Räddningstjänsten.

Det var i mitten på januari som en 85-årig man brann inne på en gård i Tämmesboda. Marcus Walldén vid Ljungby räddningstjänst som var räddningsledare under släckningsarbetet har gjort en anmälan till SOS Alarm. Han anser att det är oacceptabelt att det ska ta så lång tid. Hade det rört sig om en trafikolycka eller ett akut sjukdomsfall är varje minut livsviktig, menar han.

– Det är därför jag har anmält den långa svarstiden, säger han till P4 Kronoberg.

Enligt Gunnar Bergström, ansvarig för 112-systemet, är det inträffade beklagligt.

Tre miljoner samtal årligen

– Det är mänskliga faktorn som har spelat in och vi har inte kunnat leverera den kvalitet vi borde ha gjort. Vi hanterar årligen tre miljoner samtal, i såna stora volymer så finns det olika anledningar till att felaktigheter blir begångna. Vi är de första att beklaga att vi misslyckades i det här ärendet, säger han.

Hur lång tid bör det ta ett larma?

– Beroende på vad det är för typ av ärende så ska larmet gå inom två minuter från att man tagit emot samtalet till att man drar ett huvudlarm. I det här aktuella fallet var motsvarande tiden sex minuter, det handlade helt enkelt om att 112-mottagaren hade svårt att komma fram till en exakt position och fastnade i detaljer i stället för att gå vidare i ärendet.

"Vi har en rad olika hjälpmedel"

Sedan i slutet av förra året har SOS Alarm ett nytt nationellt system, där alla telefonsamtal automatiskt kopplas om till första lediga SOS-operatör, som i detta fall fanns i Örebro. Det nya systemet ska inte ha spelat någon roll i detta fall.

– Vi har en rad olika hjälpmedel i form av metodik och tekniska hjälpmedel för att ringa in den exakta adressen, säger Gunnar Bergström.

Hade en kortare larmtid kunnat rädda liver på mannen som avled i branden?

– Utgången av själva händelsen, att en person blev innebränd hade inte kunnat påverkas av en normal utlarmning,