Smugglare körde sprit över Öresundsbron 459 gånger

Tullverkets Oscar Lindvall förklarar fenomenet ”myrtrafik”
Bil lastad med alkohol i utredningen om de 459 resorna över Öresundsbron Foto: Tullen / Tullverket
Huvudmannen gjorde 459 smuggelresor som innebär att han åkt över bron över 900 gånger eftersom det var fråga om tur och returresor Foto: SARA STRANDLUND
Oscar Lindvall, aktionsgruppsledare vid Tullverket med en del av beslaget i utredningen om de 459 resorna Foto: Caroline Larsson

Bilarna sågs var och varannan dag på Öresundsbron - fyllda med sprit, vin och öl.
Nu döms flera personer till fängelse och utvisning för smuggling och häleri
Huvudmannen gjorde minst 459 tur- och returresor över bron med spritlaster.

I ett omfattande åtal och i en lång dom berättas det om hur en smuggelliga förde in alkohol från Tyskland till Skåne genom så kallad myrtrafik, alltså att ta in tillåtna mängder alkohol men mycket ofta.
I åtalet mot ligan har åklagaren koncentrerat anklagelserna till 803 dagar från 15 juni 2016 till 27 augusti 2018.
Huvudmannen i ligan, en 54-årig man från Malmö som är serbisk medborgare, gjorde då 459 resor från Puttgarden i Tyskland till Sverige.

Minst 459 resor

Domen talar om 459 införseldagar men eftersom det var tur- och returresor innebär det att mannen måste ha passerat Öresundsbron över 900 gånger under den tiden.
Enligt domen förde han in olika alkoholdrycker motsvarande 27 717 liter sprit och straffas med fängelse i tre år och sex månader.

Han ska också betala nära 1,2 miljoner kronor till staten för den införda alkoholen.
I tingsrätten vittnade tullkriminalens spanare , polis och även personal från Bordershop i Puttgarden.
Utredningen är en av de största som tullen i Malmö arbetat med på flera år. 

– Det var ett rullande svart systembolag, har Oscar Lindvall, aktionsgruppsledare vid Tullverket tidigare berättat för Kvällsposten.

Tullen har kartlagt mannens resor och hur han använt flera olika bilar, låtit andra som ingick ligan förse honom med brobizzar, ett kort eller konto där resor över bron registrerats för betalning med faktura, och med färjebiljetter i olika namn - allt för att försvåra upptäckt.
Men han reste så många gånger att tullen bara av den anledningen lade märke till honom.
Personalen på Bordershop i Puttgarden berättar i sina vittnesmål i tingsrätten också att mannen och hans medhjälpare, ofta hans sambo eller en landsman, sågs i butiken ”i princip varje dag”.

Lager i Köpenhamn

Mannens sambo är dömd till fängelse i två år och tre månader för att ha gjort minst 171 resor och fört in motsvarande 10 000 liter sprit.

Hon ska betala drygt 400 000 kronor till staten för den införda alkoholen.
Tullpersonal berättar att huvudmannen sågs ofta vid kontrollerna vid brofästet. Men ibland var resorna så korta att tullen och polisen förstod att mannen inte kunde ha hunnit till Tyskland på den korta tiden.
Spaning på huvudmannen visade också att han hade ett mellanlager på en Shurgard-anläggning i Köpenhamnsområdet där han förvarade alkohol som han hämtade till försäljning i Malmöområdet.
Samtliga dömda nekar till brott.
Flera av de dömda ska också utvisas. Men rättens ordförande reserverade sig mot beslutet att utvisa huvudmannen som bott i Sverige i 30 år.
Mannens sambo kom hit för några år sedan. Även hon är dömd till utvisning efter att ha avtjänat straffet gör grov smuggling på två år och tre månader.
Rättens ordförande menar att en utvisning av den 54-årige huvudmannen strider mot ett avgörande i Högst domstolen där en person fått stanna i Sverige på grund av att denne vistats så lång tid i landet - trots att brottetkunde ge utvisning.
En 59-årig kvinna dömts olovlig befattning med smuggelgods.

– Jag förstår misstanken men jag förnekar brott. Jag visste inte att det var olagligt, säger hon i förhör.

Mer resurser

Oscar Lindvall tror inte att Tullverket kommer åt majoriteten av dem som smugglar systemetiskt. 

– Nej, det har jag svårt att tro att vi med dagens lagstiftning kommer att kunna göra. Det oerhört svårkontrollerat, svårarbetat och svårt att säkra den bevisningen som krävs för att man ska kunna lagföra de personer som ägnar sig åt kommersiell verksamhet, har han tidigare sagt till Kvällsposten. 

– Vi skulle absolut behöva mer resurser för att kunna göra fler kontroller ute i flödena. Det passerar 20 000 fordon per dygn över Öresundsbron. 

Ladda ner Kvällspostens app