Den här maffiga enplansvillan kan bli din. Budgivningen avgörs den 16 december kl 12:00 och då går pengarna till Barncancerfonden. Foto: HusmanHagbergDen här maffiga enplansvillan kan bli din. Budgivningen avgörs den 16 december kl 12:00 och då går pengarna till Barncancerfonden. Foto: HusmanHagberg
Den här maffiga enplansvillan kan bli din. Budgivningen avgörs den 16 december kl 12:00 och då går pengarna till Barncancerfonden. Foto: HusmanHagberg
Även i Skövde finns en julig villa – priset går i det här fallet till Sällskapet Jultomtarna som bedriver ideell hjälpverksamhet för barn. Foto: Länsförsäkringar fastighetsförmedlingÄven i Skövde finns en julig villa – priset går i det här fallet till Sällskapet Jultomtarna som bedriver ideell hjälpverksamhet för barn. Foto: Länsförsäkringar fastighetsförmedling
Även i Skövde finns en julig villa – priset går i det här fallet till Sällskapet Jultomtarna som bedriver ideell hjälpverksamhet för barn. Foto: Länsförsäkringar fastighetsförmedling

Smaskiga husen till salu – för en god sak

Publicerad

Går du i husköpartankar?

Nu kan du buda på pepparkakshus och pengarna går till välgörenhet.

– Det är stort maffigt med mycket glasyr och detaljer. En enplansvilla med massa utsmyckningar, säger Mäklaren Karolina Vikberg.

"Unik chans att förvärva en pampig pepparkaksvilla! En bostad som passar utmärkt för att pryda ert hem och förhöja julstämningen i juletider."

Så inleds den lite ovanliga mäklarannonsen.

– Det passar vår bransch att paketera det så och så känns det bra att göra något gott, säger Karolina Vikberg ansvarig mäklare på HusmanHagberg i Hässleholm.

Pengarna kommer nämligen att gå oavkortat till Barncancerfonden.

Budgivningen startade på det modesta priset 1 krona men efter tolv dagar har det stigit till 8 000 kronor och budgivningen är inte över än.

– Man vet aldrig om priset sticker i väg. Men det fungerar nog inte riktigt som en traditionell budgivning när priset eskalerar de sista dagarna.

De är inte ensamma om att sälja pepparkakshus. Vid en sökning på nätet hittar man snabbt liknande objekt på marknaden.

Ett säljs i Stockholm av mäklaren Erik Olsson och ett annat i Skövde, där är Länsförsäkringar Fastighetsförmedling mäklare. Även rådhuset i Helsingborg ligger ute till försäljning.

Hoppas locka fler

Hittills har sex hugade spekulanter budat och nu hoppas Karolina Vikberg att publiciteten kan locka några extra intressenter.

– Nu har det legat på 8 000 ett tag och det vore kul om det kom upp i 10 000. Det skulle kännas bra.

Byggherre för villan är konditoriet Lövet i Hässleholm, de har liksom mäklaren gjort projektet pro bono – eller i marknadsföringssyfte. På konditoriet kan man också beskåda villan i skyltfönstret.

– När jag såg det första gången slogs jag av att det var så stort och maffigt, säger Karolina Vikberg.

Samarbetspartnerna valde tillsammans att skänka pengarna till just Barncancerfonden.

– Jag tror att det berör och motiverar många, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag