Simone tillsammans med sin solcellsbil. Foto: Privat
Simone tillsammans med sin solcellsbil. Foto: Privat

Skolans bil ska köra 300 mil på solceller

Publicerad

Simone Rishede ska tillsammans med sin klass köra 300 mil med hjälp av solen.

30 personer bygger just nu bilen som med hjälp av solceller ska tävla i Australien. 

– Tävlingen går ut på att bygga egna solcellsdrivna bilar och tävla med dem, säger Simone.

Det är utvecklingsingenjörsprogrammet på Halmstad Högskola som lokalt startat upp projektet med solcellsbilen.

30 studenter ska utveckla en bil som ska ta dem från Darwin till Adelaide i Australien sommaren 2019, i tävlingen Bridgestone World Solar Challenge.

– Den stora utmaningen är att ingen av oss har byggt en bil innan. Det finns kunskap och vi får bra stöd. Men att få ihop var alla parter ska sitta, vad man gör först och så vidare är svårt, säger Simone Rishede. 

Vill vinna tävling

Projektgruppen kommer i tre omgångar leverera prototyper. Den bästa av bilarna kommer att användas i racet i Australien.

Tävlingen går ut på att ta sig från punkt A till punkt B så fort som möjligt.

– Vi bygger tre olika för få fram en så säker och så effektiv bil som möjligt. Bilen ska klara en väldigt lång sträcka, genom hela landet. Den måste vara tillräckligt säker för den turen. Och sen vill vi så klart vinna.  säger Simone Rishede.

Bilen kommer enbart gå på solenergi – inget annat är tillåtet enligt reglerna. 

Enligt Simone Rishede beräknar klassen att bilen kommer ha en medelhastighet på 80-90 kilometer i timmen, med en topphastighet på cirka 120 kilometer i timmen. 

Tre förare

Tre personer ska väljas ut för att köra bilen – en kör åt gången. 

– Det är fem förare som skiftas om att körat. Det är som en liten glaskupol där uppe och då blir det varmt. Man måste byta förare flera gånger, förklarar Simone Rishede. 

Om cirka en månad ska bilen rulla för första gången i Sverige. Och ett drygt år senare ska den skeppas till Australien. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag