Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fartyget får inte lämna hamnen efter kontroll

Skenande fartyget smet från kontroll
Fraktfartyget Rix Emerlad fick motorproblem och skenade på Göta älv under fredagen.Foto: Henrik Jansson

Det cypriotiskflaggade fartyget skenade på Göta älv och smet för att undgå en inspektion.

Nu har fartyget lagt till i Kalmar – och får inte lämna förrän ägaren har åtgärdat 24 olika fel.

– Jag trodde inte att man 2019 skulle kunna hitta så många fel på ett fartyg, säger Pekka Piirainen, tillsynssamordnare på Transportstyrelsen, till Barometern.

Det var för knappt två veckor sedan som broar fick nödöppnas efter att fartyget Rix Emerald fått motorproblem.

Det cypriotiskflaggade fartyget kunde inte stanna och en fick fri lejd på älven. Vid tillfället var det 88 meter långa fartyget lastat med 2300 ton grynhavre. En besättningsman ombord på fartyget berättade för GT under tiden fartyget skenade:

– Personal är i motorrummet och ska byta en del. 

Smet från inspektion

Rix Emerald lyckades ankra i Hönö – men innan en inspektion hann göras lämnade fartyget utan tillåtelse. 

Enligt skepparen fanns ”inga problem”.  Fartyget styrde därefter mot Montrose, Skottland. Väster om Skagen stängdes det så kallade AIS-systemet av – en spårningsteknik som används för att visa var någonstans ett fartyg befinner sig. 

Nu har fartyget lagt till i Kalmar, och har genomgått en grundlig inspektion. 

Det har då upptäckts 24 olika brister – och fartyget får inte lämna förrän ägaren har åtgärdat samtliga.

– Det är ett undermåligt underhållet fartyg. Till exempel startar inte nödgeneratorn och livräddningen duger inte. Sedan har avtal med besättningarna inte varit korrekta och enligt uppgifter har man fört dubbel bokföring, säger Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen, till Barometern.

Tillträdesförbud

Kaptenen som beslutade att avbryta samtalet med svenska myndigheter ska frågas ut. 

Om Transportstyrelsens inspektion avslöjar allvarliga felaktigheter riskerar Rix Emerald tillträdesförbud.

– Det går ut till hela världen och då kan hon inte angöra några hamnar, säger Pekka Piirainen till Dagens Nyheter.

Dessutom kommer en inspektör från ITF utreda hur det står till med löner. Det finns också misstankar om dubbel bokföring. 

– Rederiet har fler fartyg i flottan och man har fått lite misstankar om att det inte går rätt till med avtal och löner, säger Pekka Piirainen till Barometern. 

Transportstyrelsen räknar med att inspektionen tar några timmar att genomföra – men hur lång tid den tar beror också på hur samarbetsvillig besättningen är.

Fartyget Rix Emerald har tidigare varit inblandat i flera trafiköverträdelser. Samma kapten som smet från kontrollen har också gått på grund utanför Landskrona i januari i år.