Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skånetrafiken varnar kunderna: byt lösenord!

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.
Skånetrafiken har utsatts för ett dataintrång där någon har lyckats logga in på ett antal kundkonton.Foto: SKÅNETRAFIKEN

Skånetrafiken varnar alla sina resande – trafikbolaget har utsatts för ett dataintrång där någon har lyckats logga in på ett antal kundkonton.

– Vi ser mycket allvarligt på det här. Jag vill ännu en gång uppmana alla att med jämna mellanrum ändra sina lösenord och inte heller använda samma lösenord för flera olika tjänster, säger Johan Karlberg, chef digitalisering och IT på Skånetrafiken.

På måndagen upptäcktes att ett dataintrång gjorts mot Skånetrafikens Mitt konto-tjänst där kunder till exempel kan registrera sina reskort.

Skånetrafiken ska anmäla händelsen till både Datainspektionen och polisen.

– Vi ser mycket allvarligt på det här och håller just nu på att utreda omfattningen och orsaken, säger Johan Karlberg i ett pressmeddelande.

”Ändra era lösenord”

– Jag vill ännu en gång uppmana alla att med jämna mellanrum ändra sina lösenord och inte heller använda samma lösenord för flera olika tjänster.

Den som trängde sig in har kommit åt registrerade Jojo-kort med reskassa som kunder ännu inte har bytt till värdekoder för Skånetrafikens nya biljettsystem.

Personen har sedan själv bytt värdet på korten mot värdekoder för att köpa biljetter med.

Skånetrafiken hävdar att personen som trängt sig in inte ska ha kommit åt kundernas betalningsuppgifter eller liknande.

Kunderna är informerade

Skånetrafiken har informerat alla drabbade kunder via mejl och har även skyddat deras konton. Just nu utreds det om fler är drabbade och hur intrånget har skett.

Ett liknande intrång ska ha skett i mindre skala för två år sedan.

– Vi kommer att titta på vilka åtgärder vi kan göra för att våra tjänster ska bli ännu säkrare, säger Johan Karlberg.

De belopp som har försvunnit ska sättas tillbaka på de drabbade kundernas Jojo-kort.

Investeringstipset: "IT-säkerhet kommer bli en otroligt viktig hållbarhetsfråga".

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!