Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skånetrafiken tar över all trafik över Öresundsbron

Det senaste året har Skånetrafiken kritiserat Trafikverket för många spår- och elfel som skapat förseningar och inställda tåg. Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Nu ska Skånetrafiken ta över all tågtrafik över Öresundsbron. Foto: BILDBYRÅN

Danmark lämnar över makten till Skånetrafiken för all tågtrafik över Öresundsbron.

Tanken är att det ska leda till effektivare resor och färre förseningar.

– Det är ett förtroende som den danska staten visar för oss, säger Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämndens ordförande, Region Skåne.

Tågtrafiken mellan Malmö och Köpenhamn sköts i dag av flera aktörer – nu blir det ändring på det.

I veckan kommer regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) och den danska transportministern Ole Birk Olesen (Danska Folketinget for Liberal Alliance) skriva på ett helt nytt avtal, vilket även SVT skrivit om. 

Avtalet innebär att Skånetrafiken får all makt över tågtrafiken över sundet, ända in till Köpenhamn.  

– Jag tycker det är bra, det är en helhetslösning med en operatör som sköter hela systemet. Det blir inte samma glapp som med två olika utförare, säger Stefan Svalö.

"Kommer bli mer robust"

Öresundstrafiken kommer alltså avskiljas från den danska kusttrafiken, tvärt emot hur det varit tills nu – där resenärer i Sydsverige till exempel har kunnat hoppa på ett Öresundståg i Kalmar och komma hela vägen till Helsingör utan byte.

Tanken är att Skånetrafikens helhetsansvar ska leda till fler tåg över bron och framför allt färre förseningar.

– Trafiken kommer att bli mycket mer robust och vi kommer framför allt att bättre hantera driftstörningar eftersom förseningar på den danska sidan inte kommer att smitta av sig på våra sträckor, säger Anna Fjellner, presstalesperson på Skånetrafiken, till SVT.


LÄS OCKSÅ: Så slår tågkaoset mot resenärernas vardag 

 

Förändringen innebär att de som vill resa vidare mot till exempel Helsingör måste byta till danska tåg vid Østerport, två hållplatser efter Köpenhamns huvudbangård. Det samma gäller för de tusentals människor som varje år reser från Sverige till konstmuseet Louisiana.

– De stora resandeströmmarna är inte längre än till Köpenhamn. De som reser vidare har ofta ett annat mål med sina resor. Det är inte onormalt att man får göra ett byte på en så lång sträcka, säger Stefan Svalö (S).

Sätter in fler tåg

I samband med det nya avtalet vill Skånetrafiken även utöka kapaciteten genom att sätta in ytterligare ett tåg i timmen mellan Sverige och Danmark. Underhåll av tåg ska dessutom flyttas från depåer i Köpenhamn och Malmö till en ny depå som håller på att byggas i Hässleholm.

– Sammantaget så blir det att man får bättre kvalitet på resan och effektivare transport före resenärerna, säger Stefan Svalö.

Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämndens ordförande, Region Skåne. Foto: JENS CHRISTIAN / PRESSFOTO

Avtalet skrivs på under en pressträff fredagen den 24 augusti mitt emot pressbyrån på Malmö C. Förutom Henrik Fritzon och Ole Birk Olesen kommer Linus Erikson, trafikdirektör Skånetrafiken och Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämndens ordförande, medverka.

– Det är ett förtroende som den danska staten visar för oss när vi tar över det, säger Stefan Svalö (S), ordförande för kollektivtrafiksnämnden vid Region Skåne.

Förändringarna kommer genomföras stegvis och ska vara helt genomfört år 2022.

Har den här förändringen att göra med det senaste årets många förseningar?

– De här diskussionerna har pågått en längre tid. Allting som kan göra resan tryggare och bättre tittar vi kontinuerligt på, säger Stefan Svalö.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!