Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sjöfartsverkets helikoptrar kan stå obemannade i jul

Sjöfartsverkets dyra helikoptrar har kantats skandaler. Nu senast om personalbråk mellan piloter och ledningen. Foto: / SVT/UPPDRAG GRANSKNING
"Kan bli förödande". Om Sjöfartsverkets helikoptrar inte kan rycka ut vid olyckor i julhelgen kan det bli förödande, menar bland andra Mikael Oscarsson. Foto: JOHAN NILSSON / TT
Daniel Lindström, pressinformatör hos Sjöfartsverket. Foto: Pressfoto

Det råder en infekterad personalkris inom Sjöfartsverket.

Ledningen och piloterna kan inte komma överens – vilket kommer innebära att två av fem helikoptrar kommer att stå obemannade under julhelgen.

Något som kan bli förödande om det inträffar en olycka i Sydsverige, enligt källor till Kvällsposten.

– Det är ingen i dag, varken vi arbetsgivare eller personal, som är nöjda med det här systemet nu, säger Daniel Lindblad, pressansvarig hos Sjöfartsverket.

SVT:s Uppdrag Granskning har i flera omgångar skrivit om personalkrisen inom Sjöfartsverket. Bland annat att Sjöfartsverkets fem helikoptrar i Sverige kostade 52 miljoner kronor i övertidsersättning.

Något som beror på att det – efter att riksdagen gett Sjöfartsverket i uppdrag att ansvara för räddningshelikoptrarna – inte fanns kollektivavtal för flygande personal redo. Det nya avtalet som skrevs visade sig, som UG har rapporterat, bli alldeles för dyrt. Något som har lett till långdragna förhandlingar, och i viss mån en konflikt om det nya avtalet, mellan Sjöfartsverkets ledning och helikopterbesättningarna.

Så sent som i oktober rapporterade UG också om Sjöfartsverkets personalkris – det hade gått så långt att de letade piloter utomlands.

– Det är inte seriöst och ett märkligt tilltag under pågående avtalsförhandlingar, sa Henrik Norberg, Pilotklubben på Sjöfartsverket, till UG.

Kvällsposten kan nu berätta att de långdragna förhandlingarna i nuläget innebär att det under julhelgen – mellan den 21 och 26 december – kommer att stå två obemannade helikoptrar. I landet finns fem stycken.

Den ena obemannade helikoptern berör Stockholm, den andra står i Ronneby.

Från fem baser – till tre

Konkret innebär detta att det, i händelse av en olycka utanför Blekinge eller i Stockholms skärgård, kommer att dröja minst en timme extra för räddningshelikoptrarna att komma fram. Detta enligt källor till Kvällsposten, som menar att ledningen och personalen inte kommer överens.

– Som det är just nu i planeringen ser det ut som att vi har personalbrist, vecka 51. Att man har tre baser i gång, men vi jobbar mot att kunna täcka den bemanningen. Vi har tidigare under hösten löst liknande situationer med beordrad övertid och har förhoppningar om att lösa bemanningen över jul på samma sätt, säger Daniel Lindblad, pressansvarig för Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket har själva, flera gånger, betonat vikten av att räddningshelikoptrarna kan inleda en insats inom 15 minuter efter larm. Beroende på väder, avstånd och typ av uppdrag kan tiden tills helikoptern lyfter variera. 

Exakt hur personalbristen skulle påverka utryckningstiden är dock okänt, menar de.

"Vi har för lite underlag"

Sjöfartsverket har tidigare rullat på fyra helikoptrar från fyra baser – något som inte har påverkat nämnvärt, enligt Daniel Lindblad. Men målsättningen är att det i fall av olycka på svenskt vatten ska ta max 60 minuter från att positionen är känd, för en nödställd att bli undsatt, vilket kan ske med båt eller helikopter. Händer det på internationellt vatten ska det 90 minuter från att positionen är känd.

– Vi har för lite underlag för att kunna säga hur målsättningen påverkas av ett trebassystem. Utgångsläget är att vi ska vara på ett fembassystem och det är vad vi vill vara. Men det är ingen i dag, varken vi från Sjöfartsverket eller piloterna, som är nöjda med det här systemet nu, säger Daniel Lindblad.

Skulle det – om bemanningen inte löser sig – inträffa en olycka i Blekinge eller Stockholms skärgård under julhelgen, skulle en helikopter från Visby tvingas rycka ut.

Källor till Kvällsposten, med insyn i räddningsaktionerna, menar att det kan påverka utryckningstiden med upp till en timme.

"Orimligt höga kostnader"

Sjöfartsverket i Ronneby var i månadsskiftet mellan oktober och november på nytt i blåsväder, då deras bemannade helikopter inte kunde lyfta vid en akutsituation – på grund av tekniska fel. 

Två besättningsmän hade rökskadats ombord på färjan Stena Nordica, men helikoptern i Kallinge kunde inte lyfta. Istället fick Marinens HMS Malmö möta upp färjan och plocka över de båda besättningsmännen.

– Arbetstidsavtalet har varit dåligt utformat. Vi kom in i ett sådant läge när Riksdagen gav Sjöfartsverket i uppdrag att bedriva verksamheten i egen regi. Det fanns inget kollektivavtal som var tillgängligt för flygande personal, säger Daniel Lindblad.

– Arbetstidsavtalet som förhandlades fram blev väldigt dyrt för Sjöfartsverket. Det har lett till orimligt höga kostnader och det här måste åtgärdas, fortsätter han.

Lindblad är också tydlig med att det – i de flesta fall – är båtar som används vid sjöräddning. Man har också tillgång till polishelikoptrar, ambulanshelikoptrar och grannländernas sjöräddningsfordon.

Men i nuläget kvarstår faktum, att två helikoptrar verkar få stå obemannade under julhelgen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!