Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SJ dubbelbokade helt tåg efter misstänkt datafel

X 2000 till Malmö från Stockholm dubbelbokades. På alla platser. Så många fick stå under resan. Foto: Mads Lundegaard
SJ vet inte vad dubbelbokningen beror på men misstänker datafel. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Mads Lundgaard från Stockholm köpte 1-klassbiljett men får stå hela vägen till Hässleholm Foto: Mads Lundgaard

Ett misstänkt datafel gjorde under onsdagen att ett helt tåg mellan Stockholm och Malmö dubbelbokats. 

Mads Lundgaard är en av de som drabbats, och berättar att flera passagerare nu sitter på golvet eller står vid dörrarna. 

– Den som hade samma plats som jag var där hade redan kommit, och var först. Så jag fick stå, säger han. 

Carina Axelsson, presstalesperson på SJ, säger att man inte vet vad som orsakat dubbelbokningen. 

– Det stämmer att det hänt någonting som gjort att det blivit fel med platsbokningen. Vi tror att det är ett datafel men vi vet inte säkert, säger hon. 

Tåget hade egentligen inte något planerat stopp förrän i Alvesta, men kommer nu att göra ett extra stopp i Linköping för att släppa av dem som inte fått en plats på tåget. Femton minuter senare kan de då hoppa på ett annat tåg, där det finns plats. 

 – Det andra tåget har inte har lika många passagerare och många ska gå av i Linköping. Där finns plats för samtliga, säger Carina Axelsson. 

”Jag får stå hela vägen” 

Mads Lundgaard gick på tåget i Stockholm och hade en förstaklassbiljett. Han är en av dem som drabbats av dubbelbokningarna. 

 – Den som hade samma plats som jag var där hade redan kommit, och var först. Så jag fick stå, säger han. 

Han berättar att flera passagerare sitter ner på golvet i tåget och jobbar, medan han själv står vid dörrarna, men att många trots det inte planerar att byta tåg i Linköping. 

– Men det är inte alla som kommer att göra det, många är på väg till Kastrup och ska passa flyg. Jag ska vara i Hässleholm klockan nio i kväll så det går inte, jag får stå hela vägen, säger han. 

Uppmanar: ”Ta kontakt med SJ” 

Carina Axelsson uppmanar alla påverkade passagerare att ta kontakt med SJ. 

 – Eftersom att vi inte förstår hur felet uppstått och vet vi inte vilka som fått plats på tåget och inte. Därför vill vi uppmana alla som påverkats att kontakta oss för att få sina biljetter återbetalda och kompensation, säger Carina Axelsson.