Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sista tåget har gått för Rödbyfärjorna

Här är några av dagens största utrikesnyheter.
Prinsesse Benedikte på väg ut från hamnen i Rödby. På lördagskvällen gick sista tågfärjan.Foto: Lars Sørensen / Creative Commons
Rederiet Scandlines hoppas få fler lastbilar och bussar ombord på sina färjor – tills den fasta förbindelsen öppnar.Foto: STEFAN LINDBLOM/ HBG-BILD

Kvart över sju på lördagskvällen gick den sista tågfärjan någonsin mellan Rödby och Puttgarden. Efter 56 år är tågförbindelsen borta.

– Det är ett tråkigt beslut, säger Anette Ustrup Svendsen, presschef hos Scandlines, till danska TV2 Øst.

Rederiet räknar med att förlora 200 000 passagerare om året.

Passagerartågen mellan Köpenhamn och Hamburg har gått över Rödby–Puttgarden sedan 1963 då färjeförbindelsen invigdes.

Fram tills nu har det handlat om nio tåg per dag på vardagar, åtta på helgerna.

Men när färjan Prinsesse Benedikte lämnade Puttgarden klockan 19.15 på lördagen tog den epoken slut.

Rederiet Scandlines, som kör färjorna, har inte tagit beslutet att upphöra med tågtrafiken. Det är järnvägsbolagen DSB i Danmark och Deutsche Bahn som har bestämt.

40 miljoner passagerare

– Vi har transporterat närmare 40 miljoner tågpassagerare på den här överfarten sedan den öppnade 1963, säger Anne Ustrup Svendsen på Scandlines till TV2 Øst.

– De har fått en paus när de har kunnat njuta av utsikten, få något att äta, gå på toaletten, och även handla ombord.

Scandlines väntar sig att mista runt 200 000 passagerare om året när tågen slutat gå.

Företaget tror dock inte att de ska behöva säga upp personal utan hoppas kunna kompensera med ett ökat antal lastbilar och bussar.

Tågen går över Jylland

Hädanefter ska alla tåg mellan Danmark och Tyskland i stället köra via Stora Bält över Jylland. Turtätheten minskar samtidigt till sex tåg på vardagar och fem på helger.

Orsaken till förändringen är att järnvägsanläggningarna på båda sidor av Fehmarn Bält ska byggas om fullständigt i väntan på den fasta förbindelsen mellan länderna.

Den ska vara klar om cirka tio år – 2028, enligt planerna.

Då ska tågen, tillsammans med biltrafiken, köra i en 18 kilometer lång tunnel under Fehmarn Bält. 

Den färden väntas ta cirka tio minuter – mot den knappa timme överfarterna tar i dag.