Figaros Brölopp. Mozarts 250 år gamla opera Figaros Bröllop hade premiär i Malmö på lördagen. Foto: Malmö operaFigaros Brölopp. Mozarts 250 år gamla opera Figaros Bröllop hade premiär i Malmö på lördagen. Foto: Malmö opera
Figaros Brölopp. Mozarts 250 år gamla opera Figaros Bröllop hade premiär i Malmö på lördagen. Foto: Malmö opera
Relationsdrama. Figaros Bröllop har både humor och allvar, skriver Kvällspostens Olle Berggren. Foto: Malmö operaRelationsdrama. Figaros Bröllop har både humor och allvar, skriver Kvällspostens Olle Berggren. Foto: Malmö opera
Relationsdrama. Figaros Bröllop har både humor och allvar, skriver Kvällspostens Olle Berggren. Foto: Malmö opera
Opera på hög nivå. Figaros Bröllop i regi av Peter Stein, spelas just nu på Malmö opera. "Det är opera på hög nivå", anser Kvällspostens Olle Berggren. Foto: Malmö operaOpera på hög nivå. Figaros Bröllop i regi av Peter Stein, spelas just nu på Malmö opera. "Det är opera på hög nivå", anser Kvällspostens Olle Berggren. Foto: Malmö opera
Opera på hög nivå. Figaros Bröllop i regi av Peter Stein, spelas just nu på Malmö opera. "Det är opera på hög nivå", anser Kvällspostens Olle Berggren. Foto: Malmö opera
Snyggaste stilen denna kväll, Stefan Ersson med hatt i samma stil som en gång Buster Keaton och 40-talets svenska swingpjattar tillsammans med hustrun Eva. Foto: FRITZ SCHIBLISnyggaste stilen denna kväll, Stefan Ersson med hatt i samma stil som en gång Buster Keaton och 40-talets svenska swingpjattar tillsammans med hustrun Eva. Foto: FRITZ SCHIBLI
Snyggaste stilen denna kväll, Stefan Ersson med hatt i samma stil som en gång Buster Keaton och 40-talets svenska swingpjattar tillsammans med hustrun Eva. Foto: FRITZ SCHIBLI
Tidigare Moderatledaren, numera styrelseproffset Bo Lundgren med hustrun Charlotte älskar teater och opera och syns ofta på Malmö Opera. Numera är Bo bland annat ordförande för Öresundskonsortiet. Foto: FRITZ SCHIBLITidigare Moderatledaren, numera styrelseproffset Bo Lundgren med hustrun Charlotte älskar teater och opera och syns ofta på Malmö Opera. Numera är Bo bland annat ordförande för Öresundskonsortiet. Foto: FRITZ SCHIBLI
Tidigare Moderatledaren, numera styrelseproffset Bo Lundgren med hustrun Charlotte älskar teater och opera och syns ofta på Malmö Opera. Numera är Bo bland annat ordförande för Öresundskonsortiet. Foto: FRITZ SCHIBLI
Kvällspostens tidigare redaktionschef, numera Allers chefredaktör Susanne Lindén, och maken Mats Lindén, missar inte gärna en premiär på Malmö Opera. Foto: FRITZ SCHIBLIKvällspostens tidigare redaktionschef, numera Allers chefredaktör Susanne Lindén, och maken Mats Lindén, missar inte gärna en premiär på Malmö Opera. Foto: FRITZ SCHIBLI
Kvällspostens tidigare redaktionschef, numera Allers chefredaktör Susanne Lindén, och maken Mats Lindén, missar inte gärna en premiär på Malmö Opera. Foto: FRITZ SCHIBLI
Skånes nya countrytalang Waltzing Tess, som spelar på Folk å Rock på lördag om en vecka, och danska tv-profilen och skådespelerskan Lotte Heise, redo att ta del av det stora relationsdramat på Malmöoperan. Foto: FRITZ SCHIBLISkånes nya countrytalang Waltzing Tess, som spelar på Folk å Rock på lördag om en vecka, och danska tv-profilen och skådespelerskan Lotte Heise, redo att ta del av det stora relationsdramat på Malmöoperan. Foto: FRITZ SCHIBLI
Skånes nya countrytalang Waltzing Tess, som spelar på Folk å Rock på lördag om en vecka, och danska tv-profilen och skådespelerskan Lotte Heise, redo att ta del av det stora relationsdramat på Malmöoperan.  Foto: FRITZ SCHIBLI
Lars Hector, aktuell med boken om Anita Ekberg, och hans partner, arkitekten Abelardo Gonzales, älskar opera och har länge haft Figaros Bröllop högt på den lokala önskelistan. Foto: FRITZ SCHIBLILars Hector, aktuell med boken om Anita Ekberg, och hans partner, arkitekten Abelardo Gonzales, älskar opera och har länge haft Figaros Bröllop högt på den lokala önskelistan. Foto: FRITZ SCHIBLI
Lars Hector, aktuell med boken om Anita Ekberg, och hans partner, arkitekten Abelardo Gonzales, älskar opera och har länge haft Figaros Bröllop högt på den lokala önskelistan. Foto: FRITZ SCHIBLI
Ulla Ganslat, Catarina Ek från Malmö Opera och keramikern Nina Martinez var fyllda av förväntan inför Malmös nya, spännande uppsättning av Figaros Bröllop. Foto: FRITZ SCHIBLIUlla Ganslat, Catarina Ek från Malmö Opera och keramikern Nina Martinez var fyllda av förväntan inför Malmös nya, spännande uppsättning av Figaros Bröllop. Foto: FRITZ SCHIBLI
Ulla Ganslat, Catarina Ek från Malmö Opera och keramikern Nina Martinez var fyllda av förväntan inför Malmös nya, spännande uppsättning av Figaros Bröllop. Foto: FRITZ SCHIBLI
Mor och dotter, Bozena Persinska och Jeanette Gostomski, var uppspelta och glada att få njuta av den nya uppsättningen av Figaros Bröllop på Malmö Opera. Foto: FRITZ SCHIBLIMor och dotter, Bozena Persinska och Jeanette Gostomski, var uppspelta och glada att få njuta av den nya uppsättningen av Figaros Bröllop på Malmö Opera. Foto: FRITZ SCHIBLI
Mor och dotter, Bozena Persinska och Jeanette Gostomski, var uppspelta och glada att få njuta av den nya uppsättningen av Figaros Bröllop på Malmö Opera. Foto: FRITZ SCHIBLI
Thomas Berglund, vd för Capio, och hustrun Anette var laddade för en festkväll på operan med Mozarts klassiska verk. Foto: FRITZ SCHIBLIThomas Berglund, vd för Capio, och hustrun Anette var laddade för en festkväll på operan med Mozarts klassiska verk. Foto: FRITZ SCHIBLI
Thomas Berglund, vd för Capio, och hustrun Anette var laddade för en festkväll på operan med Mozarts klassiska verk. Foto: FRITZ SCHIBLI

"Sex och klass och maktmissbruk"

Publicerad

Till vardags går Malmö Opera just nu på högvarv med Kinky Boots. 

Men även Amadeus Mozart och hans 250-åriga operaklassiker Figaros Bröllop har inslag av såväl "kinky" som "boots". 

Under lördagen var det premiär för en ny och helt unik uppsättning av Figaros Bröllop med Oxie-sonen Henning von Schulman i rollen som kammarbetjänten Figaro. 

Detta humoristiska, men ändå allvarstyngda, relationsdrama har en viktig roll även i dagens genus- och tafsdebatt. Ett otal uppsättningar har mött den svenska publiken genom åren, men Malmö Operas föreställning i regi av Peter Stein - som på 70-talet  revolutionerade teaterkonsten i Berlin - är något mycket speciellt. Teater, men ändå opera.

Sparsmakat i början men mot slutet i widescreen och technicolour. En fantastisk resa på drygt 3, 5 timmar så det gäller att äta en stadig middag innan och boka vin och nötter i baren i halvtid. Scenbilden - scenografi. kostymer och ljussättning  - är i en klass vi inte är vana vid i Sverige.

Stein arbetar med olika format och med en ljussättning som ibland blir som en 3D-film, fast på riktigt.

"Sex och klass och maktmissbruk"

Det börjar med karga scenbilder i grå toner, någonstans i mitten blir scenen som en Instagram-kvadrat. När vi närmar oss uppgörelsen får vi en jättelik scen i vidvinkel. 

Bara den delen kan kamma hem några prestigefyllda priser framöver. Figaros Bröllop är en klasisk förvecklingskomedi om herrskap och  tjänstefolk. 

Om makt i klassamhället och, åtminstone i den här  versionen, med inslag av feminism och kvinnokamp. Eller för att förenkla det hela: "sex och klass och maktmissbruk", En sängkammarfars med politiska undertoner och paroller som är aktuella även i dag. 

Därför var Figaros Bröllop ren dynamit i det sena 1700-talets och  stoppades av den franska censuren vid tre tillfällen innan operan fick  grönt kort.  Det märks också tydligt att det är en teaterregissör som ligger  bakom. 

Som om Ingmar Bergman skulle göra sin version av Mamma Mia! 

Håller hela vägen

Allvar mot det lustfyllda. Figaros Bröllop är ju också scener ur ett äktenskap. Men det är också en uppvisning i den högre operaskolan. 

Figaros Bröllop framförs givetvis på italienska, vad annars? 

Italienska var för 1700-talets opera vad engelska är för vår tids popmusik. Och i just den här föreställningen har Mozart spottat ur sig en samling hit-låtar som vi aldrig tröttnar på. 

Som operaälskare kan man slå sig ner på Malmö Opera enbart för att njuta av den vackra musiken och solisterna. Redan nämnda Figaro från Oxie och Kostas Smoriginas (Greve Almaviva)  som har en djup baryton, är två solister som håller hela vägen. 

Opera på hög nivå

Stein jobbar lite underifrån och tar aldrig till de stora effekterna.  Inga stora gester, sången är subtil och, när de tre sopranerna -  Giuseppina Bridelli (Cherubino), Rebecca Nelsen (kammartjungfrun Susanna) och Charlotta Larsson (slottsfrun Marcellina) - släpper loss lyfter operan försiktigt från sitt stadiga fundament. 

Detta är opera på hög nivå och jag kan bara gratulera alla som köpt biljett. Men glöm inte att äta stadigt innan showtime. 

 

Olle Berggren

olle.berggren@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag