Läraren Rickard Nordström har gjort succé på sociala medier. Foto: Privat.
Läraren Rickard Nordström har gjort succé på sociala medier.  Foto: Privat.

Se läraren Rickards unika hälsningar – olika för varje elev

Publicerad

Läraren Rickard Nordström vill att hans elever ska känna sig sedda.

Därför har han övat in en personlig hälsning till varje barn.

Något som också uppmärksammats av Aftonbladet.

– Skolan behöver ha glädje, man måste tänka lite utanför boxen för att fånga barnen och få dem att tycka att det är roligt att gå till skolan, säger han.

Funderingar om hur eleverna ska få en så bra start som möjligt på skoldagen har länge grott i huvudet på läraren Rickard Nordström från Malmö.

Sedan fick han idén att låta alla elever själva bestämma hur de ska bli välkomnade till skolan på morgonen.

– Att jag står och tar i hand som en gammal gubbe kanske inte är passande för barn i tioårsåldern – det här är ett sätt att låta eleverna själva bestämma hur de ska bli komma in i klassrummet på ett sätt som passar dem.

 

LÄS ÄVEN: ”Snälla, använd inte ordet mongo” 

 

Rickard Nordströms hälsningsprocedur har också uppmärksammats av Aftonbladet

Lärde sig unika hälsningar

Rickard Nordström säger att det är ett sätt att låta barnen känna sig ordentligt sedda ordentligt. I julas började de att testa sig fram med nya hälsningar.

Att lära sig unika handslag, danssteg, high fives och kramar för varje elev i en hel klass blev en utmaning, berättar han.

– Problemet var ju att de efter någon vecka kom på att de ville ändra i sina hälsningar när jag precis börjat lära mig, så det har varit en process. Nu har jag lärt mig alla, vi tycker att det är roligt och alla känner sig välkomna.

”Vi får in glädje”

Under onsdagen lade Rickar Nordström upp ett filmklipp av hälsningarna på Instagram – i skrivande stund har den visats över 360 000 gånger och fått tusentals hyllningar.

Och skillnaden märks på barnen säger han:

– Om man ska få n så bra start som möjligt så vill jag ha ett lugn när jag går in i klassrummet, jag vill veta att de känner sig sedda av mig från början och vara redo att köra i gång skoldagen. Nu tycker eleverna att det är kul och de är närvarande när de kommer in i klassrummet och vi startar dagen på ett bra sätt – dessutom får vi in glädjen. Eleverna ska inte tänka att de är där på grund av skolplikt utan för att det är en rolig miljö där man vill lära sig saker. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag