SDR-chef sa upp sig: ”Sanningen måste fram”

– När jag sa upp mig från Svensk direktreklam var det som ett betongblock som föll från mina axlar. Men jag har fortfarande dåligt samvete över alla som jobbar kvar, säger ”Niko”, före detta mellanchef på Svensk direktreklam.
Foto: JENS CHRISTIAN
Kvällsposten reporter Jenny Strindlöv provade på jobbet som reklamsorterare. Hon kom upp i en hastighet som före skatt motsvarade 50 kronor i timmen.
Foto: JENS CHRISTIAN
Den tidigare SDR-chefen ”Niko” menar att hela företagets koncept bygger på att ha minimalt med kostnader för personalen samtidigt som man tjänar så mycket som möjligt på dem.
Foto: JENS CHRISTIAN

Premium: ”Niko” jobbade som mellanchef på Svensk direktreklam men sa upp sig i protest för knappt ett år sedan. Han tyckte inte det kändes okej att invandrare och missbrukare jobbade under honom för löner på 18 kronor i timmen. 

– På lagret jobbar inga medelsvenssons, det är bara folk från samhällets botten och dem är det ingen som bryr sig om, säger Niko. 

Henrik Olsson, tillträdande VD för Svensk direktreklam, svarar att man ger människor i utanförskap en chans att komma in på arbetsmarknaden. 

Expressen Premium

Läs Premium gratis i en vecka

Få tillgång till hela Expressens digitala värld. Alla läsare kan använda den fria provperioden en gång. Därefter är priset 79 kr/mån. Digital tillsvidareprenumeration. Ingen bindningstid – säg upp när du vill.

Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!

Vivian, 42, är svårt sjuk i ALS: ”Har planerat min begravning”

Premium: Fick diagnosen när sonen var ett år

Mannens ord i rätten: Utsattes för övergrepp

Premium: 44-åringen misstänks för mordet på Malin Lindström • Rättegångens andra dag

Vanliga familjer har 6 000 kronor mindre i månaden

Premium: Här slår räntor och inflation mest