Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Carina, 54, fick hemresan förstörd efter SAS-missen

Bilden visar hur planet följer en annan rutt än den tilltänkta – och landar i en annan stad. Foto: Flightstats
Den här typen av fel är ytterst ovanliga, enligt SAS presschef. Foto: NTB scanpix

På flygbiljetterna stod det att passagerarna skulle resa från Köpenhamn till Florens.

Men i stället landade planet i Bologna, tio mil därifrån.

– Det är den mänskliga faktorn, säger Freja Annamatz, presschef vid SAS.

– Om man ska vara ett seriöst bolag får man inte hålla på så här, det är sjukt pinsamt, säger en passagerare.

Passagerarplanet från SAS skulle lyfta från Köpenhamns flygplats Kastrup vid lunchtid. De som klev på planet hade betalat för att åka direkt till Florens i Italien.

Men när piloterna förberedde sig för att starta planet upptäckte de att det inte fanns någon inprogrammerad rutt till Florens – och det blev därmed omöjligt att flyga dit.

Planet försenades med över en timme, och det beslutades att planet skulle lyfta ändå. Men landa i en annan stad.

– Man valde att ta den närmaste flygplatsen i stället, för att få passagerare till destinationen så fort som möjligt. Alternativet var att ställa in flyget helt, säger Freja Annamat som är presschef vid SAS.

Passagerare: ”Det är sjukt pinsamt”

Från Bologna transporteras passagerarna via buss till rätt destination, som ligger tio mil bort.

En resenär berättar att det är hetsig stämning på platsen.

– Vi har precis landat och det är ett såll med förvirrade människor som har bokat hotell i en annan stad. Det står en hel kärra full med folk som ska åka buss nu, säger han.

Passageraren ställer sig frågande till hur en sådan sak kan hända ett stort flygbolag som SAS.

– Det är så oseriöst. Om man ska vara ett seriöst bolag får man inte hålla på så här, det är sjukt pinsamt. Det är någon idiot som suttit och inte gjort sitt jobb.

Det uppges vara förvirrad stämning bland passagerare som landat i Bologna. Foto: Läsarbild

Besviken på flygbolaget

Carina Löfgren, 54, från Lingbo påverkades av SAS-missen trots att hon inte befann sig på planet. Hon skulle däremot flyga med exakt samma flygplan den omvända rutten från Florens till Köpenhamn.

Två timmar innan start fick hon dock veta att avresan skulle gå från Bologna. Tillsammans med ett 50-tal passagerare fick hon sätta sig på en buss, och hon är kritisk mot flygbolagets bristande information och service.

Trots alla förseningar bjöd de bara på vatten och ingen mat, menar hon.

– Det var så himla nonchalant att man blev förbannad. Om man ställer till det ska man ändå kunna erbjuda lite service, säger hon.

Carina Löfgren, 54, säger att hon är osäker på om hon vill flyga med SAS igen. Foto: Privat

SAS: ”Det är jättebeklagligt”

Enligt SAS presschef är det ytterst ovanligt med den här typen av fel.

– Det är förmodligen den mänskliga faktorn i det här fallet. Det är så klart jättebeklagligt att passagerarna inte kommer fram till destinationen direkt utan får åka buss från Bologna, men säkerheten kommer alltid först.

Hur kan det hända?

– Det är ungefär som att skriva in en ort som inte finns på GPS. Då får man inga färddata, och i det här fallet vet man inte hur man ska flyga dit. Och då blir det omöjligt att göra det.

Planet lyfte från Köpenhamn vid lunchtid. Foto: Läsarbild

Vet du mer? Kontakta oss!

• Kontakta Kvällsposten på 71717@expressen.se eller skicka SMS/MMS till 71717

Här kan du läsa mer om hur du tipsar Kvällsposten.