Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sanningen bakom sovjetiska sjökortet

Foto: BLEKINGE SJÖFARTSMUSEUM
Foto: BLEKINGE SJÖFARTSMUSEUM

I en skrotfärdig sovjetisk ubåt hittades ett detaljerat sjökort över Karlshamns kust.

Nu är mysteriet med sjökortet löst.

– Det kom från en sovjetisk båt som skrotades på 1980-talet, säger Anders Lundquist, ordförande för Blekinge Sjöfartsmuseum, som i veckan fick en bild på sjökortet.

Mysteriet började i onsdags, då ett foto på ett sjökort kom in till Blekinge Sjöfartsmuseum i Karlshamn. 

Sjökortet var på ryska och daterat 1980 – bara ett år innan den sovjetiska ubåten U137 gick på grund utanför Karlskrona.

– Sjökortet täcker kusten vid Karlshamn och är väldigt detaljerat. Man ser noggranna djupangivelser, exakt återgivning av skärgården, inseglingsrännor, fyrar och landmärken. Alltså allt som behövs för att navigera med stor precision, även i djupled, säger Anders Lundquist.

Kom från butik i Stockholm

Sjökortet hade suttit bakom ett kopplingsschema på en gammal sovjetisk ubåt som tidigare skrotats, men mer visste man inte.

Nu är mysteriet löst. En privatperson hade hittat sjökortet i butiken Fartygsmagasinet i Stockholm, som specialiserat sig på föremål från skrotade fartyg. Butiksinnehavaren berättar för tidningen BLT att de kom över sjökortet från en gammal sovjetisk ubåt. Ubåten var från 1956 och hade skrotats i finska Åbo på 1980-talet. 

Den exakta beteckningen är inte känd men enligt Fartygsmagasinet rör det sig om en ubåt av Whiskeyklass, av samma typ som U137 som gick på grund i Blekinge 1981.

– Vi har fått bekräftat från Fartygsmagasinet att det rör sig om en ubåt av Whiskeyklass, säger Anders Lundquist.

Sovjet hade militärkartor

Det är inte första gången sovjetiska militärkartor över Sverige hittats. I boken ”Ryska elitförband” från 2013 avslöjade författarna Lars Gyllenhaal och Joakim von Braun hur Sovjet haft hemliga militärkartor över flera svenska städer, bland annat Helsingborg, Kalmar och Karlskrona. Kartorna visade exakta djupförhållanden i svenska hamnar och markerade strategiska mål som tryckerier och tv-master. 

– När det gäller både höjdkurvor och djupkurvor var kartorna bättre än våra, säger Christer Johansson, före detta kartansvarig officer vid svenska försvaret, i boken.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!