Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sanna Nielsen ÄR Funny Girl – gå och se henne

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Jag älskar Fanny Brice.

Och hela den där sårbarheten som Barbra Streisand har i klassiska filmversionen av ”Funny Girl”.

Sanna Nielsen har den också.

Välkommen tillbaka, Malmö Opera. SÅ välkommen!

Det var premiär på fredagen för ”Funny Girl” på Malmö Opera, så jag fick anledning, igen, att tänka på den här fantastiska kvinnan.

Fanny Brice är en så komplicerad karaktär på ett alldeles underbart sätt. 

Hon bara är.

Jag är ingen expert på musikaler och knappt ens ett fan men ni vet sådana här klassiska kvinnostereotyper, att man är söt och nätt och håller på sig. Allt det där tröttsamma.

Det finns ju inget av detta runt Fanny Brice, och då skrevs ändå manus 1964, baserat på en historisk person som levde 1891 till 1951.

Hon var gift tre gånger, bara en i musikalen, men så klart kan man behöva förenkla ett liv om det ska berättas på ett par fattiga timmar på scen. Utan att tappa den komplicerade verkligheten som skapar själva spänningen.

Fanny Brice är inte snygg, tycker hon själv. Hela storyn bygger på att hon ser sig själv så, att andra möjligen också ser henne så. 

Barbra Streisand i klassiska versionen av ”Funny Girl” från 1968, finns på Netflix.Foto: TV3

När man ser Barbra Streisand i klassiska rollen (”Funny Girl” finns på Netflix) skrumpnar hjärtat ihop över detta, för filmdebuterande Streisand är ju så fruktansvärt söt och berörande att plattskärmen smälter sönder. 

Samma gäller Sanna Nielsen på scen. 

Eller jag måste först säga detta: Sanna Nielsens röst är som att titta på någon som gör parkour. Hon kastar sig ut i precis vad som helst utan att vara rädd, självklart utan att någonsin snubbla. Det är så jävla snyggt att se och lyssna på. Så säkert på ett otroligt skönt sätt.

Men så klart är hon vacker också. Alla med ögon ser det, men tydligen har inte alla klarat att hantera det. Sanna Nielsen pratade om detta med Kvällspostens Jakob Kjelldén i januari

– Hon hade sin näsa som hon alltid fick höra om och jag har min längd. ”Du är alldeles för lång! Varför har du klackar, du är ju redan två meter lång? Du är lång som ett ösregn! Du får titta ner på människor du intervjuar!”, sa hon då.

Det är pinsamt och tragiskt att kvinnor behandlas på det här sättet fortfarande.

Marianne Mörck spelar Mrs Brice, Fannys mamma, och Ann-Louise Hanson den nyfikna grannen Mrs Strakosh.Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

I Sanna Nielsens och Fanny Brices fall leder det till en saklighet som imponerar och kan vara inspiration och föredöme för alla andra som är för mycket kvinnor, har ”fel” hudfärg, är för gamla, för unga, för smala, för tjocka eller på annat sätt ej kompatibla med MALLEN. 

Fanny Brice på scenen tycker som sagt inte att hon är vacker – men hon hanterar det. Hon vet vem hon är och säljer in detta som en glad liten bulldozer: ”Rolig, sjunger bra, inte snygg, anställ mig”.

När sex kommer på tal säger Fanny Brice (i musikalen): Vad tror du? Jag jobbar på en teater.

När förhållandet knakar agerar hon helt sakligt. 

Inget av den där kvinnliga destruktiviteten som är ett så vanligt knep att ta till för en trött dramatiker. Det är en sårbar men seg, stark och uthållig stjärna som står på Malmö Operas scen och Sanna Nielsen visar sig vara den perfekta personen att gestalta detta.

Malmö Opera har, som vi alla, haft en kämpig vår men är tillbaka med den här superföreställningen. Marianne Mörck spelar Mrs Brice, Fannys mamma, och som vanligt räcker det med att hon säger ett enda ord så skrattar alla. (Hur gör hon det?)

Välkomna tillbaka. SÅ väldigt välkomna!

TV: Sanna Nielsen: ”Jag ber inte om ursäkt för mig själv längre”

Sanna Nielsen: ”Jag ber inte om ursäkt för mig själv längre”

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!