Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sanna-bakelsen - en Sann(a) smaksuccé!

Mannen bakom sanna. Sannabakelse med Sanna Nielsen säljs hos Böckmans konditori i Bromölla. Bert Böckman (th) står bakom bakelsen. Foto: Lasse Svensso/Olle Sporrong

Bromölla. På lördag tävlar Sanna Nielsen i Melodifestivalfinalen.

Böckmans konditori i hennes hemort Bromölla laddar upp på sitt eget sätt.

- Vi räknar med att sälja 800 Sannabakelser, säger bagaren Bert Böckman.

Kvällsposten provsmakar Sannabakelsen

En bakelse är till för att ätas. Kvällspostens reporter Peter Ekholm tog en smakbit av den välomnämnda bakelsen.

Priset:

"27 kronor kostar bakelsen. Det fina med kostnaden är att 2 kronor går till Barncancerfonden.

Utseende: 4 getingar

"Bakelsen är i perfekt storlek för eftermiddagsfikan. Den är färgglad och bilden av Sanna Nielsen är väl utvald.

Smak:

"Bakelsen ger ett friskt och somrigt intryck. När marsipan och sockersmaken lagt sig tar hallonmoussen över och gör att jag vill ha mera!

Bakelsen föddes redan 2001 då Bert Böckman och en av ortens journalister kom på idén. Sedan dess har bakelsen varit ett populärt inslag på kaféet varje gång Sanna Nielsen varit med i Melodifestivalen.

Sanna-bakelsen. Foto: Foto: Lasse Svensson Bakelsens rykte har spridit sig runtom i Sverige och är en populär beställning för turister som besöker byn. Men Bert Böckman är en man som vill hålla på traditionerna. Och att få tag på bakelsen under Melodifestivalens uppehåll är svårt även om många efterfrågar den.

- Vi har gäster som bara är här på sommaren som frågar efter kakan, säger Bert Böckman.

En tradition har däremot Bert undgått. Genom åren har bakelsen förändrats både smak- och utseendemässigt. I år består bakelsen i grunden av sockerkaksdeg. Sedan följer ett lager av chokladkräm, hallonmousse, marsipan och slutligen bilden av Sanna på toppen.

Fått stor uppmärksamhet

Bakelsen har fått stor uppmärksamhet och flera andra konditorier har provat att göra varianter med sina lokala artister. Han nämner att bland annat ett konditori i Kristianstad provade samma sak med dansbandet Lasse Stefanz, men enligt honom utan att få samma genomslag som Sannabakelsen.

- Jag tror det är lättare att göra det i en liten by som Bromölla. Sanna har gått i skola här och invånarna vet vem hon är. Då blir det en annan grej.

Bakom kakan ligger också en vilja att hjälpa. Från varje bakelse som säljs, skänker Böckmans två kronor till Barncancerfonden. Till helgens Melodifestivalfinal hoppas Bert att sälja runt 800 bakelser och tar sig Sanna ända till Eurovision i Danmark kan han förmodligen räkna med ännu mer försäljning.

- Då blir det säkert upp mot 1 500, säger Bert.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!