Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Saablar, vilket intresse det finns för deras bilar

För 40 år sedan, den 23 februari 1978, lade Saab ner tillverkningen av Saab 95 i Arlöv. Men minnet av modellen, märket och fabriken i Skåne lever kvar hos entusiasterna. Foto: Kvällsposten
Henrik Zaar från Harlösa älskar Saab. I samlingen har han bland annat en Saab 95. ”Härlig bil, ingen raket direkt men den är fin”. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP
Minnena av de olika modellerna vårdas ömt av medlemmarna i Svenska Saabklubben Skånia. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP
Saab Sonett, närmast i bild, slutade tillverkas i Arlöv 1974. Ett år senare började bilbyggarna tillverka Saab 95 på Sonettens gamla lina men 1978 upphörde även den tillverkningen. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Våren 1978 rullade det sista exemplaret av Saab 95 ut från fabriken i Arlöv utanför Malmö.

40 år senare vårdas fortfarande minnet av både modellen och märket ömt av entusiasterna i Svenska Saabklubbens Skåniasektion.

– Saab 95 var liten, trång men rymde ändå sju personer, och hade rätt klen motor. Men det är mycket minnen i en sån, säger Saabdiggaren Henrik Zaar.

Den stolta biltillverkaren Saab med djupa anor i Skåne finns som bekant inte längre.

När ekonomin och de amerikanska ägarnas tålamod tröt gick ett stycke svensk industrikultur i graven någon vecka före jul 2011.

Saab, präglat av ingenjörsglädje, turbo och aerodynamiska influenser, gick inte att rädda. Samma dag som konkursansökan lämnades in beviljades den av Vänersborgs tingsrätt och i ett slag förlorade 3 200 personer sina jobb när produktionen på Stallbacka bilfabrik i Trollhättan stängdes ned.

Även om de allra flesta bilarna tillverkades i Trollhättan gjordes några av de mest uppmärksammade modellerna i Skåne, nämligen i Arlöv. 

Henrik Zaar och Ferdinand Brasz tittar in i innandömet på Henriks Saab 95 från 1973. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Trotjänaren Saab 95, till exempel, lanserades 1959. Inledningsvis byggdes den på flygplansfabriken i Linköping, sedan flyttades den till Trollhättan men de sista årsmodellerna tillverkades i skånska Arlöv.

Men våren 1978 skruvades den sista skruven i och tillverkningen lades ned i samband med att den allra sista 95:an, nummer 110 526, rullades ut den 23 februari.

– Modellen var Saabs första familjekombi, men lades ned eftersom den tekniska utvecklingen liksom sprungit ifrån den, säger Henrik Zaar som äger en Saab 95 från ...

För honom väcks minnen från barndomen till liv med 95:an.

– Jag har åkt många mil genom riket, längst bak i en sån där.

De sista modellerna av Saab 95 tillverkades i Arlöv. 1978 upphörde produktionen. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

I dag är utbudet av modellen i bästa fall begränsat. Rosten har gått hårt åt bilmodellen och många är hårt körda.

– Den är kul att köra, ingen fartraket direkt men man kan lätt hålla 100 km/h.

Tillverkningen i Arlöv skedde på samma lina som den mycket populära modellen Sonett (1966-1974). Under de åtta år produktionen av Sonett var i gång tillverkades omkring 10 000 exemplar.

Dock hamnade nästan alla utom en, den ramlade av en lastbilstransport, på den amerikanska marknaden. På övriga marknader var Sonetten ovanlig.

Om sådant talar man gärna och mycket på Saabklubbens möte som just den här gången hålls på Bialitt kaffestuga i Gryttinge.

– Det är en härlig bil! Första versionen gjordes som en tvåtaktare, sedan utvecklades en V4, säger Mikael Isaksson, 50, från Kristianstad.

Mikael Isaksson och hans Saab Sonett från 1970. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Han har så att säga motoroljan i blodet. Hans pappa jobbade på Saab och i unga år fick han överta faderns gamla bil, en Saab från 67. Men kärleken var inte ögonblicklig.

– Nä, den var lika gammal som jag själv och jag avskydde den. Men sedan hände något och jag blev fast. Nu står ett tiotal Saabar i garaget, säger han och visar upp ett av sina objekt, en läckert klarblå Sonett från 1970.

– Den kostade 20 000 som ny. Exakt. Nu går den på i alla fall 100 000 kronor, säger Sten-Arivd Larsson, 75, från Perstorp. Han vet vad han talar om, det var som han renoverade upp sportbilen och sedan sålde den till Mikael.

– Det var roliga bilar man gjorde i Arlöv, säger han och får något drömskt i blicken.

Utöver Sonetterna och 95:an rullade även ett antal Saab 96 och Saab 99 ut från fabriken i Arlöv.

Över en kaffe och nygräddade våfflor skrattar de 25 glada Saabentusiasterna gott inne i kaffestugan. Få av dem har hittat någon annan bil som möter deras krav på körglädje.

– Skulle jag bli tvingad att köpa en annan bil så tar jag en... ja. jag vet inte, säger Sten-Arvid Larsson.

Bengt Åkesson, ordförande i Svenska Saabklubben Skånia. ”Alla Saabar är speciella”. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Ute på gården framför kaffestugan värmer kvällssolen det flacka, vindpinade landskapet. Några medlemmar lutar sig över motorrummet i en Saab 95:a och diskuterar teknikaliteter.

– Nästa år är sista gången jag besiktigar Sonetten, sedan fyller den 50 och år undantas kravet på kontrollbesiktning, säger Mikael Isaksson med en kär blick på sin Sonett från Arlöv.

Ordföranden i Skåneklubben, Bengt Åkesson, skrattar gott åt frågan om det finns någon speciellt härlig Saab:

–  Haha, alla Saabar är speciella, skrockar han.

Svenska Saabklubbens Skåniasektion

Svenska Saabklubben har omkring 4 000 medlemmar. Det finns inget krav på att ha en Saab för att bli medlem, det enda som behövs är ett intresse för Saab-bilar.

Klubbens uttalade syfte är att bevara bilarna och öka medlemmarnas kunskap om bilarnas historia.

Den södra sektionen av Saabklubben bildades i mars 1997 under namnet ”Saab Club Skånia” och blev 2006 en fullfjädrad sektion med egen lokalstyrelse.

Klubben arrangerar med jämna mellanrum flera olika evenemang.