Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så undviker du fällorna hos verkstaden – spara tusenlappar

Köp egna reservdelar och be göra jobbet. Då kan du spara 25-35 procent, säger Simon Haile, customer Care och mekaniker på Autobutler.
Ofta försöker verkstaden att sälja på dig nya däck i onödan, menar Simon Haile.
Att ge sig in i verkstadsdjungeln är ofta knepigt – och blir lätt dyrt. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Vad har du för erfarenheter av bilverkstäder? Jeanette Nordström, 56, frivilligt ledig, sommarboende i Skivarp, i övrigt i Italien: – Jag lämnar alltid till samma verkstad som är en auktoriserad verkstad. De känner igen dig och vet vem du är. Man får snabb service så jag är jättenöjd. Jag kan rekommendera att använda en verkstad som är auktoriserade på bilmärket" Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Att ge sig in i verkstadsdjungeln är ofta knepigt – och blir lätt dyrt. 

Men genom att undvika de klassiska fällorna kan du spara tusenlappar.

– De tar en betydligt högre timpenning, vi snackar om 40-50 procents besparingar att göra, säger experten Simon Haile.

Dåliga bromsar? Påfyllning av olja? Eller kanske däckskifte nu lagom till våren? 

Alla som har bil vet om att det kostar att hålla sitt fordon i skick. Men med lite kyla, rätt engagemang och tålamod går det att pressa ner kostnaderna rejält. 

– En av de största fällorna är nu när det snart är högsäsong för däckskifte. Ofta försöker verkstaden att sälja på dig nya däck. De ger ett falskt påstående om att däcken är slitna och att det är dags att tänka på nya – sen erbjuder de sommar- eller vinterdäck.

– Om man inte har stenkoll eller en mätsticka kan det vara svårt att ta ett beslut. Seriösa verkstäder försöker sällan lura på dig däck. Men om du spenderar tid på att leta på nätet efter det bästa erbjudandet finns det pengar att spara. 

Vad har du för erfarenheter av bilverkstäder? Sussi Boldt, 40, arbetssökande inom bilbranschen, Malmö:– Jag har en, utav många, som är riktig dålig. Jag skulle ha nya bromsar men bilen skakade och bilverkstaden menade på att inget var fel. Jag åkte till annan verkstad som mätte bromsskivan och den var sned. Den första verkstaden fick ta av skivorna och byta dem så det gick bra ändå men det tog tid och verkstaden var inte serviceminded och lyssnade inte på mig vilket berodde på man kände sig hotad eftersom jag är en stark kvinna som kan bilar. Jag har haft åtta bilar och fem motorcyklar men utöver denna händelse med bromsarna så har jag goda erfarenheter av branschen. Bilbranschen och verkstäderna förstår att om de inte bemöter kunderna på ett bra sätt så förlorar de pengar. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Fällorna

Enligt företaget Autobutler kan verkstädernas timpenning skilja mellan 500 och 1300 kronor.

Det är en av de vanligaste kostnadsbovarna. Men det finns fler – och betydligt dyrare – fällor. Påfyllning av vätskor, till exempel.

Många verkstäder erbjuder att fylla på spolarvätska eller kylarvätska vid servicen. Och det kanske låter bekvämt, men det är sällan – aldrig – gratis. Framför allt betalar du mer än om du hade gjort det själv. 

Samma princip gäller vid inköp av reservdelar.

– Priser du får direkt från verkstäderna ligger ofta i överkant. Om du köper egna delar och ber verkstaden göra jobbet kan du spara 25-35 procent, säger Simon Haile, customer Care och mekaniker på Autobutler. 

– Det kräver ett engagemang som bilägare, eftersom du måste söka efter de saker du behöver. Du måste också veta var du ska leta. 

”Ha skinn på näsan”

Under vintern fastnar lätt salt, skräp eller smuts i exempelvis bromsarna, som då ger i från sig gnisslande ljud. Ljudet är nästan identiskt med gnisslandet som bromsarna ger i från sig när de är slitna. 

Men bromskivorna eller bromsklossorna behöver för den sakens skull inte bytas. 

– Smutsen slits ut efter tags bromsning. Ha lite is i magen och skinn på näsan, säger Simon Haile.

När det faktiskt är dags att byta bromsarna finns det saker att tänka på. 

– Verkstäder försöker ofta sälja bromsbelägg eller bromsklossar. Då är det viktigt att ha is i magen, och ta reda på hur mycket som egentligen är kvar av dem. De kan säga att de går att köra på under två månader, men det beror helt på körstil. De kan mycket väl hålla 4-5 månader till, säger Simon Haile.

Vad har du för erfarenheter av bilverkstäder? Martin Knutsson, 51, lärare, Tygelsjö: – Jag har goda erfarenheter av branschen vilket kan bero på att jag har hållit mig till samma bilmärke och samma verkstad. Ett råd är att just hålla sig till samma verkstad och om man ska köpa en begagnad bil så ska man ta hjälp av en kunnig person. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Spara 50 procent

Undersökningar som gjorts tyder på att många värdesätter verkstädernas kompetens betydligt högre än siffran på kvittot. Och mekanikerna på de auktoriserade verkstäderna är i de allra flesta fall väldigt kunniga. 

Men de är ofta dyrare, enligt Simon Haile. Det går, med hjälp av internet, att hitta kompetens till ett lägre pris. 

– Auktoriserade verkstäder är betydligt dyrare än oberoende. De tar en betydligt högre timpenning, vi snackar om 40-50 procents besparingar att göra, säger Simon Haile. 

– De försöker ofta kränga på dig att servicen måste göras på en auktoriserad verkstad för att nybilsgarantin ska hålla. Men det råder fri konkurrens i Sverige, enligt lagstiftning. Du kan välja andra verkstäder som inte tar ockerpriser. Och så har du ett konsumentskydd.

Och visst, det kan vara snårigt att hitta en verkstad med hög kompetens till eller lågt pris, eller reservdelarna till bästa pris. Men det finns hjälpmedel.

Sajter som Lasingoo, Autobutler och Skruvat erbjuder tjänster där du med enkelhet kan jämföra verkstadspriser. 

Klassiska fällorna

1. Onödiga påfyllningar av vätskor

Att din verkstad erbjuder att fylla på spolarvätska och kylarvätska kanske låter som en fin gest. Men det brukar inte vara helt gratis. Även om du får påfyllningen till ett premiumpris betalar du ofta mer än om du hade gjort det själv. Det är enkelt att fylla på bilens spolar- och kylarvätska. Ett tips är att göra det innan du tar bilen till verkstaden.

2. Extra avgifter

Har du någonsin fått en offert från din verkstad, där det finns en massa extra avgifter som du inte vet vad de betyder, så ska du börja ställa frågor. I vissa fall handlar det bara om ett sätt att skruva på priserna eller i värsta fall, en uppfunnen avgift.

3. Byta i stället för att laga

Om du fått en punktering på ditt däck är det viktigt att det repareras på rätt sätt, men oftast är det enklare och mer lönsamt för mekanikerna att göra ett komplett däckbyte. Men krävs det att man måste köpa nya däck varje gång man får punka? Nej, utan ofta kan däcket repareras till ett lägre pris än vad det kostar att byta ut det mot ett nytt.

4. Onödiga byten av bildelar

Ifall något på bilen måste bytas ut mot en reservdel så händer det att verkstaden ibland vill byta ut flera delar. Om du till exempel måste byta ett däck, kan du få höra från mekanikerna att du också borde byta däck på ett av de andra hjulen.

5. Passa på att byta luftfilter

Om verkstaden säger att de måste byta luftfiltret på din bil så be om att få se det först. Ett luftfilter ska bara bytas enligt bilens serviceschema eller om filtret är fullt av smuts och damm.

6. Fredag innan stängning

En fredag eftermiddag är inte den mest ultimata tiden att ta bilen till en verkstad. Även om mekanikern inte lurar dig på något sätt, så finns det en risk för att de försöker avsluta arbetet så snabbt som möjligt, för att kunna gå hem tidigt. Detta kan sluta i reparationer som inte alltid håller måttet.

7. Överpris på reservdelar

Vissa verkstäder har en vana att dra upp priset på reservdelar – och det är inte ovanligt att reservdelar kan kosta två eller tre gånger mer än rekommenderat pris. Fyra liter olja ligger exempelvis inte på 1000 spänn, varken i inköpspris eller på bensinmacken.

Källa: Autobutler

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!