Det var i april som pensionären Siv Folkesson från Oxie såg en annons på Facebook om en trädgårdspall med tillhörande väska.
När leveransen kom, en månad senare, fanns bara väskan. Företaget menar ändå att de har levererat allt.
När fakturan från Klarna kom vägrade Siv Folkesson betala.
– Till en början pausades den. Alltsammans kostade bara 349 kronor egentligen, så det är inte för summan skull jag bestrider, säger Siv Folkesson.
Hon berättade via mejl för trädgårdsföretaget vad som inträffat, men fick till svar att de inte gjort något fel. I stället krävde de att hon skulle betala och efter ett par veckor ville Klarna också få in pengarna.
– De tror mer på blufföretaget och håller dem om ryggen, det är uruselt, menade hon då.
I en grupp på Facebook finns hundratals dåliga recensioner om trädgårdsföretaget.
– Bara där är det 240 personer som kommenterat företaget, 98 procent tycker det är bedrövligt. Det retar mig att de kommer undan med detta.

Avslutade samarbetet
Sommaren gick och Siv stod på sig, hon vägrade betala fakturan och de efterföljande påminnelserna. När den senare hamnade hos inkasso lyckades hon pausa den igen.
Då hände det hon väntat på – Klarna avslutade samarbetet med företaget.
– Våra kunder ska alltid känna sig trygga och vi vidtar åtgärder om vi får indikationer på att någonting inte är bra, säger Filippa Bolz, kommunikatör på Klarna.
Siv hade då klagat på deras samarbete flertalet gånger under sommaren. I slutändan var det värt det trots allt, men det som hänt är fortfarande problematiskt, menar hon.
– Det måste vara tusentals i landet som råkat ut för detta. Jag vet en annan man som också vägrade betala, samtidigt känner jag en annan väninna som betalade i stället.
– De lurar människor till den milda grad, dessutom äldre plikttrogna som betalar för att de ”inte vill ha en prick”.
Klarna vill inte kommentera enskilda handlare men vill poängtera att problemet inte kommer uppstå igen med samma företag igen.
– Om vi upplever många klagomål gällande en specifik butik så håller vi extra koll på den och agerar där vi måste genom att till exempel tillfälligt stänga av butiken för att utreda mer noggrant alternativt säga upp kontraktet, säger Filippa Bolz, kommunikatör på Klarna.
Nu hoppas Siv på att fakturan hävs helt och att köpet kan glömmas bort.