Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så slår ligorna till mot BMW-ägarna

Så här såg det ut i ett par BMW-bilar i Asarum på måndagen sedan tjuvar stulit bilarnas rattar. ”Ynkligt larmsystem av BMW”, säger en drabbad bilägare.
Foto: Privat

De reser in från utlandet med ett enda syfte: att slå till mot så många premiumbilar som möjligt.

Ligorna beskrivs som proffs och tömmer i flera stöldraider bil efter bil på rattar, airbags och navigationsutrustning.

– De tog ratten ur min BMW och bilen larmade inte ens, suckar en drabbad ägare.

Med jämna mellanrum drar ligorna ut på stöldturné och plöjer på kort tid genom flera stora geografiska områden.

– Det är i huvudsak utländska ligor som kommer in och opererar. Ena dagen är de i Blekinge, några timmar senare i Jönköpings län och så rör de sig vidare, säger Robert Loeffel, pressinformatör vid polisen i region Syd.

Ligorna beskrivs av polisen som mer eller mindre proffs. Ofta består de av flera individer med olika specialistkunskap. En kan ta hand om larmen, en annan sköter själva urmonteringen av utrustningen och någon annan ansvarar för transport och logistik.

Det är oklart hur många individer det handlar om, men polisen misstänker att det rör sig om ett antal olika ligor som har sin bas utomlands, inte sällan i östra Europa.

För att spåra och lagföra ligorna har polisen i flera länder ett internationellt samarbete.

– Man har problem med samma typ av brottslighet i många länder. Bland annat Frankrike, Norge och Finland, har Malin Bentzer, operativ analytiker vid polisen i region Öst tidigare sagt till tidningen.


LÄS MER: 21 bilar drabbade av stöldligan


Polisen har inlett ett internationellt samarbete i flera länder för att spåra och lagföra ligorna.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

Polisen tror att stöldgodset förs utomlands

Deras mål är utrustning i bilarna: exempelvis rattar, navigationssystem och airbags. Målen kan också variera utifrån vad det är för bil. Till exempel har Volvobilar i den högre prisklassen drabbats av stölder där tjuvarna har siktat in sig på belysning i fronten.

– De jobbar mot olika komponenter beroende på vilken bil det är, säger Robert Loeffel.

Så sent som natten mot måndag slog en eller flera tjuvar till mot en gata i Asarum i Blekinge. Tre BMW-ägare upptäckte på morgonen vad som hade skett.

– I min bil samt en grannes tog de ratten. I en tredje bil på gatan krossade de rutan men kom inte över något, säger en drabbad ägare.

Polisens teori är att stöldgodset transporteras utomlands där det används i begagnatmarknaden.

Att hitta gärningsmännen är svårt, de rör sig snabbt och lämnar sällan spår. Med det sagt finns det ändå flera exempel på ligor som sprängts och där gärningsmännen kan lagföras.


LÄS MER: BMW-ägare hårt drabbade av stölder


Robert Loeffel, presstalesperson vid polisen i region Syd.
Foto: Polisen

Det är svårt att skydda sig mot den här sortens professionella tjuvar som enkelt arbetar sig förbi diverse larmsystem. 

– Min bil larmade inte ens, det är ynkligt av BMW att ha ett så dåligt larmsystem, säger en av de drabbade i Asarum.

Produkter som DNA-märkning av attraktiv och därför utsatt utrustning kan verka avskräckande men är framför allt ett möjligt bevis för polisen.

– Om vi hittar gods och det är DNA-märkt kan det hjälpa oss att hitta ägarna och koppla till specifika fall. Det har faktiskt hjälpt oss i några fall, säger Robert Loeffel.

Så försöker BMW stoppa stölderna

På BMW är man smärtsam medveten om problemet med stölder ur bilar.

– Det är bedrövligt och beklagligt och tyvärr något som har ökat i Sverige. Sannolikt en kombination av att vi har en fin bilpark här och låga straff samt att det är enkelt att föra ut godset ur Sverige till den svarta andrahandsmarknaden utomlands, säger Peter Maier, informationschef på BMW.

Han ser det som ett branschproblem och säger att tillverkaren har gjort flera åtgärder i preventivt syfte att stoppa bildelsstölderna.

– Sedan 2016 har alla nya bilar larm, oavsett modell eller motor och vi har även DNA-märkning. Dessutom har vi spårsändare i vissa modeller samt chassinummerstyrda enheter, att exempelvis en navigator bara går att använda i just den bilen.

– Men i stort är det ett samhällsproblem. Vi hade gärna sett att tullen får fler verktyg och att straffskalan skärps för den här brottsligheten. Det är ett samhällsproblem, säger Peter Maier.

Det finns enligt polisen ingen misstänkt eller gripen för stölderna i Asarum.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!