Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så ska Södervärn, Centralen och Värnhem byggas om

Malmöexpressen-buss.
Foto: SANNA DOLCK

Södervärn, Centralen och Värnhem måste byggas om.

De behöver anpassas för de 24 meter långa Malmöexpressen-bussar som ska genomkorsa hela Malmö inom några år.

– Det blir helt andra svängradier och en helt annan längd på busshållplatserna. Malmöexpressen-bussar går också oftare än andra bussar, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden, till Sydsvenskan.

Hela stan kommer inom några år att genomkorsas av Malmöexpressen-bussarna – Malmös eldrivna variant av spårvagnar.

Staden har sett över hur knutpunkterna skulle kunna byggas om. Så här ser förslagen ut.

Värnhem

Här ska Malmöexpressen 4 passera. Ombyggnad sker 2023–2024. 

Terminalbyggnaden tas bort eller byggs om och vägen breddas. Det är trångt för cyklisterna och saknas en väg mellan Östra Förstadsgatan och Sallerupsvägen.

Södervärn

Här ska Malmöexpressen 2 och 8 passera. Ombyggnad sker 2026–2027. 

Terminalbyggnaden ska byggas om eller ersättas med en mindre byggnad, sittplatser och väderskydd. Cykelvägarna behöver ses över. Tjänstemännen föreslår att hållplatserna samlas på Spårvägsgatan och Södra Förstadsgatan. Den politiska ledningen vill utreda möjligheterna att bygga bostäder eller kontor över Södervärn.

Centralstationen

Här ska alla Malmöexpresslinjer passera. Ombyggnad sker 2023–2024. 

Regionbussarna från Vellinge och Tygelsjö samt linje 3 flyttas mot Carlsgatan. Centralplan byggs om. Norra Vallgatan och Nordenskiöldsgatan kan få fler hållplatser. Cykelstråket väster om stationen flyttas till sidan där Malmö Börshus ligger.

Gustav Adolfs torg

Här ska Malmöexpressen 2 och 8 passera. Ombyggnad sker 2023–2024. 

Det behöver byggas om närmast kyrkogården för att det ska bli mindre trångt för bussar och fotgängare. En ny och förbättrad cykelväg ska binda ihop Davidshallsgatan och Engelbrektsgatan. Cirkeln i sydöstra delen av Gustav Adolfs torg bör tas bort.

– Allting ska vara färdigt 2030, säger Andreas Schönström till tidningen.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!