Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så klarar du dig bäst i snökaoset

Bosse "bildoktorn" Anderrsson tycker det är viktigt med riktigt bra dubbdäck. Foto: SVEN LINDWALL
Under tisdagsmorgonen inträffade många olyckor i Sydsverige. Foto: JENS CHRISTIAN

Snökaoset är här. Och har du inte vinterdäck på din bil är det dags att sätta på det nu. 

Rusta upp din bil med det bästa. Det kan rädda liv, berättar Bosse "bildoktorn" Andersson.

– Köp det bästa som går att köpas för pengar, säger han.

Vi är många som vintertid känner att vi tappar kontrollen över våra fordon. Under senhösten och början på vintern blir vägarna hala och avåkningarna duggar tätt. Nu har vintern kommit till hela landet och under onsdagsmorgonen blev det kaos i den sydsvenska trafiken efter det kraftiga snöfallet. 

– Det bästa är att inte ha bil över huvudtaget. Men ska man ändå ha bil så måste man skaffa riktigt bra däck, tipsar Bosse "bildoktorn" och berättar att dubbdäcken ruggar upp marken, isen och snön och att de som kör dubbfritt får bättre grepp tack vare det.

78 meters bromssträcka

Bosse använder ett exempel som innebär att en förare kommer i 50 kilometer i timmen och tvärnitar. På is är bromssträckan 43 meter med dubbdäck, har du bra men odubbade däck så är denna stoppsträcka hela 58 meter.

– Då kör du alltså fortfarande i 25 knyck när du passerar 43 meter. Har du sedan däck som är avsedda för autobahn och sådant så har du 78 meters bromssträcka. Där de dubbade däcken står still ligger du fortfarande och kör i 33 knyck då.

Samtliga av de här däcken är tillåtna från och med den 1 december.

– Det är även stor skillnad på bra och dåliga dubbdäck. Punkt ett när man ska köra om vintern är att köpa de bästa dubbdäck som kan köpas för pengar. Den dagen du hamnar på isgata och du måste bromsa för att inte köra på barnet eller vad det nu är, så är det skillnad mellan liv och död, säger Bosse.

"Minnet är kort"

Men det är många som inte lyder hans råd – och som på grund av dåligt grepp kasar av vägen.

– Det är likadant varje år. Minnet är kort, så är det med det mesta. Så är det ju även med viltolyckorna. Folk har kört samma väg utan att krocka med djur i 20 år. Rätt vad det är händer det just dem.

(artikeln fortsätter under fakrarutan)

Bosses fem tips till vinterbilisten

1. Köp bra däck. Bra däck ger en kortare bromssträcka – något som kan vara skillnad mellan liv och död.

2. Ha med dig en snöskyffel. Kör du av vägen så vill du gärna kunna ta dig därifrån på egen hand – vid snö kan det vara bra med en skyffel.

3. Ha med något att lägga under däcken när de slirar, det finns speciella plattor att köpa för att lägga in under däcken som gör att de kan greppa tag bättre i underlaget.

4. Du ska också ha med en termos med kaffe om det skulle skita sig, och en filt du kan linda in dig i medan du inväntar hjälp.

5. Undvik olycksdrabbade vägar. Det finns oftast en anledning till varför vissa vägar är med olycksdrabbade än andra.

Men olyckan kan vara framme även för den bäste – och då gäller det att vara förbered. För Bosse "bildoktorns" egen del fastnade han i de småländska skogarna för ett par år sedan. Men han beskriver det hela som en ganska mysig historia.

Incidenten ägde rum mitt i natten mellan Jönköping och Vetlanda.

– Bilen har stannat för mig. Jag hade köpt en ny Volvo, den slutade fungera. Så är det ibland. Ju nyare bil ju större risk är det i och med att det blir allt mer avancerade konstruktioner.

Mat och dryck i bilen

Men Bosse var så klart förbered.

– Då hade jag med mig mycket varma kläder och mat och dryck. Det var bara att ha det lite gosigt och lyssna på radion tills bärgningsbilen kom.

– Det var många olyckor den natten, det minns jag för att när jag ringde till bärgningskåren så sa de att "oj, det är många olyckor nu, kan du vänta?". Men det var ju inga problem för mig. Jag sa "jo, här finns det resurser".

Vad har du mer för tips för den som ska ut och köra i vinter?

– Går man in på internet så kan man se vilka vägar i sitt område som är mest olycksdrabbade. Sedan tycker jag inte att man ska åka på de minsta vägarna heller, för där håller man ju inte på och saltar, skrapar och sandar så mycket. Det gäller att åka på så stora vägar som möjligt och de med minst olyckor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!