Michael Sörensen blev bestulen på sin fina cykel - startade ny sajt. Foto: Christer Wahlgren
Michael Sörensen blev bestulen på sin fina cykel - startade ny sajt. Foto: Christer Wahlgren

Så hittar du dina stulna prylar på nätet

Publicerad
Uppdaterad
Sommaren 2007 blev Michael Sörensen, 45, bestulen på sin cykel, en klenod för 12 000 kronor.
- Den var jättefin och jag vårdade den verkligen ömt.
Ilskan över stölden fick honom att starta en internetsajt för brottsoffer.
Michael Sörensen bor med sin familj i Arlöv, norr om Malmö. Förutom cykeln så har de blivit bestulna på sin bil, på redskap och verktyg.
- I området där vi bor är det ofta inbrott och stölder och vi har haft en hel del problem med skadegörelse, säger han.
- Ofta har polisen inte tid med den här sortens vardagsbrott och anmälningarna leder sällan till åtal. Till slut tröttnade jag och kände att jag ville göra något positivt.

Kan få tips om stöldgods

På sajten www.stulet.org kan brottsoffer lämna uppgifter om stölden och detaljer kring exempelvis cykeln, mopeden, bilen eller båten.
- Bäst är om de kan sätta in bilder också, säger Michael Sörensen.
Tjänsten är gratis och tanken är att brottsoffer här ska kunna få tips om var stöldgodset finns. Likaså kan listan vara till hjälp för personer som är på väg att köpa saker via annonser på internet.
- Om man hittar en sak på Blocket kan det vara bra att kolla min sajt först. Dels för att inte själv bli lurad och dels för att det inte längre går att hävda "god tro" om man köpt stöldgods, säger Michael Sörensen.
- Men sajten fungerar inte som hittegodsavdelning. Om någon har tips om stöldgods eller en stöld så ber jag dem kontakta polis och försäkringsbolag.

Tas inte på allvar

Michael Sörensen har arbetat som väktare i flera år. Sajten är än så länge en hobby men på sikt hoppas han att den ska växa och bli en verklig mötesplats för brottsoffer. Inte bara vid stölder.
- Många människor känner att de inte tas på allvar när de blivit utsatta för så kallade vardagsbrott. Jag vill också skapa ett forum där de kan prata av sig.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag