Så har Jonny fått sin bil att hålla i 83 000 mil

Foto: / PRIVAT

Med mjuk körteknik och nitisk omsorg har Jonny Hansson i Helsingborg kramat 83 000 mil ur sin V 70. Nu delar han med sig av sina bästa överlevnadstips.

– Man ska inte slå sig för bröstet men underhållet är jätteviktigt. Och körsättet. Jag kör mycket, mycket mjukt, säger Jonny Hansson.

Jonny Hansson, 60 jobbar som resande säljare på Kemira. Han reser långväga såväl i yrket som privat. Sedan 2005 kör han en Volvo V 70 som numera alltså är uppe i meriterande 83 000 mil på mätaren.

– Det är en före detta tjänstebil som jag tog över. Då hade den gått 10 800 mil, säger Jonny Hansson.

– Jag har ju kört i snitt 8000 mil om året. Jobbet är hälften, sen pendlade jag mellan Bjuv och Helsingborg tidigare plus att jag har åkt på långa semesterresor.

Han förklarar att en av förklaringarna till hållbarheten är ett mjukt körsätt. Jonny Hansson sliter inte i växlarna.

– Om jag drar den ettan till tvåan så drar jag den inte rakt ner. Jag drar den till mitten, sedan stannar jag till, så synkroniseringarna hinner lägga sig på plats. Sedan puttar jag den lite lätt med två fingrar så att växlarna bara hoppar in.

– Om man bara drar den rakt ner så hinner inte synkroniseringarna med. Då håller inte växellådan mer än 20 000 mil.

Jonny Hansson berättar att han till och med haft påhälsning i garaget av en serviceman från Volvo som hört talas om långmilaren och ville höra hur ägaren burit sig åt.

– Han hade mycket frågor. Men det finns många tricks, säger Jonny Hansson och delar med sig av några stycken. Ett handlar om hur man hanterar färd på snabba vägar som autobahn till exempel.

– Man kanske kan köra lite fortare än 120 men sedan när man ska in och pausa då kör man inte bara in och parkerar bilen. Tänk att du har kört i 160, motorn går på högvarva, oljan är tunn. Motorn kan ju skära direkt om du har otur om motorn är äldre. Motorn ska gå på tomgång först ett litet tag så att du smörjer in varenda maskindel innan du stänger av motorn.

"Det ska man hålla stenhårt på"

Regelbunden service med filter och olja som följer märkets rekommendationer är givet.

– Det ska man hålla på stenhårt.

Andra tips är sådant som han snappade upp redan som grabb bredvid pappa långtradarchauffören.

– Han har alltid gett mig så många förmaningar: Tänk på vad du gör när du kör bil, akta dig för trottoarkanterna, kör aldrig ner i hålorna för du förstör du fram -, bakvagn och dämpare. Kör aldrig på de vita linjerna när det är blött för de är såphala.

Förutom mjukt och hålundvikande körsätt förordar Jonny Hansson regelbunden rengöring. Och det är bara manuell tvätt som gäller ungefär en gång i veckan.

– Jag har aldrig kör den genom en biltvätt, säger Jonny Hansson.

Under årens lopp har bland annat kamremmar, bromsok, bromsskivor och stötdämpare bytts ut. Och det har hänt att Volvon fått anmärkningar på besiktningen.

Hur mycket tror du den har i sig?

– Helt omöjligt att säga. Men man kan säga det att hade det funnits någon svag del i motorn, någon utmattning eller felkonstruktion, så borde den ha gått sönder för länge sen


Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Jonny Hanssons V 70

Jonny Hansson, 60 Helsingborg

Kör: Volvo V 70 -05 (Vid fint väder Ford Mustang GT)

Antal körda mil: 83 000

Drivmedelsåtgång: Jag får bilen att gå på 0,57 liter milen och folk tror ju inte på mig. Då ligger jag på ungefär 117 på motorväg (120).

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!