Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Annika, 49, krävdes betala för fiber hon aldrig beställt

Här är morgonens nyheter från Sydsverige 6 augusti
Annika Mattsson hade aldrig beställt fiber från IP-Only.
Foto: Privat
Smedstorp ligger på Österlen i Skåne.
Foto: KVP

Annika Mattsson och Andrija Ankovic tackade nej 2016 till att skaffa fiber via företaget IP-Only. 

Tre år senare fick de en räkning på 6900 – och påstods ha ingått ett avtal.

– Jag blev heligt förbannad, säger Annika Mattsson, 49.

Hösten 2016 tackade konstnären Annika Mattsson och hennes make Andrija Ankovic i Smedstorp, precis som många andra boende i Tomelilla kommun, ja till att få information om fiberanslutning via företaget IP-Only hemskickat.

Efter att ha läst papprena var de inte längre intresserade av erbjudandet – men det skulle visa sig att deras kontakt med IP-Only trots det inte var slut, något som Ystads Allehanda var först med att skriva om.

De hörde inget mer från bolaget men två år senare, under 2018, ringde plötsligt en person från företaget för att stämma av ”den planerade fiberanslutningen”. Annika förklarade att hon inte var kund hos dem.

– Han sa saker som ”du kommer förlora så mycket pengar på ditt hus om du inte ansluter dig” och ”hakar du inte på nu kommer ingen någonsin vilja lägga in fiber”. Jag kände att det var ren otrevlig säljteknik och nästan kändes som ett hot. Jag bad dem sluta kontakta mig, säger Annika Mattsson.

Grävbolag ringde och ville boka tid

Hon trodde att det hela var över när ett lokalt grävbolag plötsligt ringde i slutet av maj i år och ville bestämma en tid för de skulle lägga ner kabeln i hennes trädgård.

– Jag fick förklara för den unga tjejen i telefonen att jag inte hade något kontrakt med IP-Only. Då blev jag förbannad igen för de utsätter ju små grävbolag som kanske hade räknat in det här arbetet och pengarna som de inte får något för nu.

Annika Mattson tog kontakt med IP-onlys kundservice för att berätta om misstaget och menar att hon fick beskedet att ”de skulle titta på ärendet”. En kort tid efteråt landade ett brev i brevlådan med budskapet att hon kunde dra sig ur uppgörelsen mot en avgift på 6900 kronor som IP-Only menade att ”förarbetet” hade kostat. 

Brevet som kom till Annika där hon krävdes på 6900 kronor.
Foto: Privat

Företaget hänvisade till att de skickat ett mejl med en ”beställningsbekräftelse” den 12 december 2016 som hon hade haft 14 dagar på sig att ångra. Ett mejl som hon aldrig öppnade eftersom hon inte var intresserad.

– Jag blev heligt förbannad, jag tycker inte det ska gå till så här. Det hade inget kundnummer eller något som visade att vi hade ett avtal. Vill man ha fiber ska man få det men vill man inte ha det ska man inte bli kontaktad mer. Det är alltid kunden som får kämpa och lägga sin tid när det blir så här. Ett nej är ett nej och därmed basta.

Företaget backade

Samtidigt kontaktade hon polisen som menade att det handlade om ett civilmål och att de därför inte kunde ta emot anmälan. Då kontaktade hon Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden, samtidigt som tankarna snurrade i huvudet.

– Jag tänkte ”har jag tryckt på fel knapp online? Har jag sagt ja utan att förstå det?”. Jag rannsakade mig själv men nej. Det enda jag sagt ja till är den första intresseanmälan för att få mer information om saken per post, säger Annika Mattsson.

Efter att Ystads Allehanda kontaktade IP-Only backade företaget.

– Under 2016 gjorde vi dessvärre ett misstag i vår hantering av denna ansökan vilket vi beklagar. Självklart behöver kunden inte betala något. Vi ser allvarligt på kvalitetsbrister, skriver Niclas Karnhill, presstalesperson vid IP-Only.

Kunder upplever att det är svårt att komma i kontakt med er, är det något du känner igen?

– Vi har haft utmaningar med väntetider vilket vi beklagar, skriver Niclas Karnhill.

Enligt Ystads Allehanda ligger det just nu 380 ärenden som rör företaget IP-Only hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden, varav 182 är från 2019.

”Håller inte på att bli galen”

Annika Mattsson säger att det efter beskedet känns som att flera kilo sten lättat från axlarna.

– Jag kände att jag faktiskt inte håller på att bli galen utan jag har verkligen inget kontrakt med dem och jag blev själaglad för det här har tagit så mycket tid.

Hon är dock fortfarande bekymrad över att fler ska ha drabbats av liknande händelser och betalat.

– Det var så välformulerat så jag förstår om till exempel äldre, blir stressade och rädda när man pressas att betala 7000 spänn. Då blir det ju att man går med på att skaffa fiber ändå, för 20 000, så att man i alla fall får något för pengarna, säger Annika Mattsson.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!