Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rolf skulle dyka med hajar – grundlurades

Rolf Malmberg fick en drömpresent i gåva av sin hustru när han fyllde 60.

För 2 435 kronor skulle han få dyka bland hajar i ett akvarium.

– Jag såg förstås fram emot äventyret. Men det visade sig inte vara ett kommatecken sant, säger Rolf.

Den före detta stridspiloten från Åstorp är en äventyrare ut i fingerspetsarna. Han är den ende i Sverige som debuterat i roadracing efter pensionen.

Därför var det inte svårt för hustrun Cecilia att bestämma sig för presenten till maken.

Via företaget Zuperbox.se köpte hon den aktuella upplevelsen som gick ut på att Rolf skulle få dyka med hajar i ett tropikarium. Alternativen som erbjöds var Norrköping eller Cannes i Frankrike.

Men när Rolf skulle använda sig av presentkortet och boka in en tid blev det tvärstopp.

– Bokningen på deras hemsida funkade inte och det gick inte att komma fram på telefon. När vi mejlade fick vi de mest obegripliga hänvisningarna, säger Rolf.


Både han och
hustrun är övertygade om att de utsattes för en ren bluff. Vittnesmål från andra som hamnat i samma situation och som skrivit om sin ilska på nätet bekräftade snabbt farhågorna om att de blivit lurade.

I oktober granskade SVT:s konsumentprogram Plus det aktuella företaget efter att ett antal kunder på motsvarande sätt köpt upplevelser som de sedan inte kunnat få ut på riktigt.

Plus konstaterade att Zuberbox tycktes ha marknadsfört upplevelser med företag som man inte ens haft kontrakt med. Även konsumentverket har fått företagets verksamhet på sitt bord efter många anmälningar.

Men det har varit svårt att få tag i personerna bakom företaget. Ägarna, ett par från Stockholmstrakten, sägs numera ha utvandrat till Monte Carlo.


I Zuperbox sortiment
över upplevelser finns bland mycket annat möjligheten att köra Ferarribilar, åka helikopter eller testa fallskärmsflygning.

En före detta anställd på Zuperbox.se säger så här till Helsingborgs Dagblad:

– De har inga upplevelser att sälja. Hela affärsidén är att lura kunderna. När jag jobbade där gick det ut på att låta kundernas bokningar dra ut på tiden.

Han fortsätter:

– Zuperbox har en sådan prissättning att det omöjligt går att leverera upplevelser för de pengarna. Nu får ägarna in några miljoner om året utan att egentligen en leverera någonting.


I fallet med
Rolfs presentcheck bekräftar Anders Strömbert, ansvarig för akvarieavdelningen på Tropicarium i Norrköping, för Kvällsposten att akvariet aldrig haft något avtal med det aktuella företaget.

– Vi har fått flera samtal om detta och kan bara bekräfta att vi aldrig haft med det företaget att göra, säger han. De som önskar dyka med hajar kan ta direkt kontakt med oss i stället.

Efter uppmärksamheten har Rolf och Cecilia fått tillbaka sitt utlägg. Men de vill ändå varna andra för att köpa dylika presenter.

– Vi känner oss verkligen lurade, ja, rentav bedragna, säger Rolf.

Kvällsposten har inte lyckats nå någon representant för det aktuella företaget för en kommentar.