Roboten på bilden har ingenting med artikeln att göra. Foto: ShutterstockRoboten på bilden har ingenting med artikeln att göra. Foto: Shutterstock
Roboten på bilden har ingenting med artikeln att göra. Foto: Shutterstock
Napoleon Truedsson är it-chef på Sjöbo kommun. Foto: Joachim Wall/KvällspostenNapoleon Truedsson är it-chef på Sjöbo kommun. Foto: Joachim Wall/Kvällsposten
Napoleon Truedsson är it-chef på Sjöbo kommun. Foto: Joachim Wall/Kvällsposten

Robotar i äldrevården kan bli verklighet

Publicerad

I Sjöbo kommun har mekaniska sälar och katter hjälpt de äldre.

Nu spår it-chefen Napoleon Truedsson att ytterligare robotar kommer kunna avlasta – och förbättra – äldrevården i framtiden.

– Det kanske rentav känns bättre att duscha med hjälp av en robot som man kan styra själv, än att bli duschad av någon sommarvikarie, säger han till Skånska Dagbladet.

Napoleon Truedsson tillträdde tjänsten som it-chef på Sjöbo kommun för fyra år sedan.

I sin yrkesroll arbetar han med att utveckla digitaliseringsarbetet i kommunen, samt hålla koll på tekniska innovationer internationellt och uppdatera sig om andra kommuners arbete inom samma område, rapporterar Skånska Dagbladet.

Sjöbo har tidigare uppmärksammats på grund av annorlunda lösningar – som när kommunen köpte in en robotsäl till ett äldreboende i december 2012, med syftet att lindra de boendes oro.

Roboten på bilden har ingenting med artikeln att göra.Foto: Shutterstock

It-chefen: "Möjligheter inom äldrevården"

Sedan dess har sälen ersatts av en kattrobot, och Napoleon Truedsson tror inte att de tekniska innovationerna inom äldrevården kommer avstanna inom en snar framtid.

– Det har pratats om digitalisering inom skolan länge. Nu pratar man även om möjligheter inom äldrevården, säger han till Skånska Dagbladet.

Enligt tidningen säger IT-chefen att vården måste effektiviseras om den ska klara av att ta hand om landets åldrande befolkning – och menar att robotar som på olika sätt hjälper de äldre snart kan bli verklighet.

Napoleon Truedsson är it-chef på Sjöbo kommun.Foto: Joachim Wall/Kvällsposten

"Mer tid över till personliga möten"

– Men det handlar inte bara om effektivisering – utan förhöjd service. Det kanske rentav känns bättre att duscha med hjälp av en robot som man kan styra själv, än att bli duschad av någon sommarvikarie. Och med en matrobot kan man äta i sin egen takt, säger han och fortsätter:

– Digitalisering och robotisering inom omsorgen kan även bidra till att personalen får mer tid över till personliga möten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag