Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Resenärernas hårda kritik: ”Värdelöst – jag hatar det”

Starka reaktioner på Skånetrafikens nya biljettsystem.
Upprörda resenärer på Malmö C.Foto: JENS CHRISTIAN

Äldre resenärer har problem med att köpa biljetter i mobilappen – och vissa vill inte använda betalkort ombord på bussarna.

Skånetrafikens nya biljettsystem väcker starka reaktioner.  

– Det är rena katastrofen, säger busschauffören Tore Åkesson.

– Jag tycker generellt att vi har skapat en bra produkt, säger Kevin Brandt Leander, försäljningsutvecklingschef på Skånetrafiken.

Hur ofta reser du kollektivt?

Kön till Skånetrafikens kundservice ringlar sig lång på Malmö C. Det är rusningstrafik och köande pendlare står med telefoner, gamla Jojo-kort och busskort redo i väntan på sin tur. 

Den som är sist i kön tvingas stå bakom de automatiska skjutdörrarna vid utgången.

– Jag är rasande, säger Birgitta Gren, 84.

Hon åker buss varje dag och är en av många som behöver hjälp efter att de så kallade Jojo-korten försvann som reskort i slutet på förra året. I stället uppmanas resenärer att använda det nya reskortet, vanliga betalkort eller Skånetrafikens mobilapp.

– Det är något fel på min app, jag kommer inte in på den, och det är därför jag är här. Varför har de ens tagit bort Jojo-korten? 

– De har sagt att det ska vara enkelt, men det är så komplicerat och krångligt, säger hon.

Kön till Skånetrafikens kundcenter på Malmö C är lång under rusningstrafiken.Foto: JENS CHRISTIAN
De nya biljettautomaterna ska gå snabbare att använda – men Jojo-korten fungerar inte längre.Foto: JENS CHRISTIAN

Kraftigt höjda priser

Reaktionerna mot det nya biljettsystemet har varit kraftiga. Bara i december fick Skånetrafiken in 4 000 klagomål från missnöjda kunder, enligt Sveriges Radio P4 Malmöhus.

Några av förändringarna som har fått kritik är att det bland annat är svårt för betalkortsresenärer att byta mellan stadsbuss, regionbuss och tåg. Dessutom bottnar en del ilska i höjda biljettpriser för vissa områden, medan andra får sänkta priser.

I Skånetrafikens nya zonsystem baseras inte längre priset för en resa på hur många zoner som passeras. I stället är det avståndet som avgör kostnaden. Det leder till exempel till att månadskortet för sträckan Vinslöv–Hässleholm ökar från 450 till 850 kronor, uppger Kristianstadsbladet.

Det har gått så långt att busschaufförer numera låter de argaste resenärerna gå på bussen gratis för att slippa konfrontation. 

Busschauffören Tore Åkesson, anställd av Transdev, förstår varför många är missnöjda.

– Det är rena katastrofen. Det gamla systemet var mycket bättre, säger han.

– Många blir ilskna som katter. Vi vill inte ha något bråk, och därför släpper man bara på dem för att slippa det. Det är synd att det ska behöva vara så.

Äldre särskilt utsatta

Skånetrafikens nuvarande betalningssystem i mobilappen har funnits i tre år. Men än i dag vägrar vissa resenärer att använda den. En del äger inte en mobiltelefon som gör det möjligt – och andra menar att det inte känns tryggt.

– Jag vill inte ha appen, jag vill använda ett vanligt reskort när jag betalar. Jag kommer inte att ladda ner den, jag vill inte behöva sträcka fram mobilen i den miljön, säger Eva Åkerman, 61.

Flera resenärer som Kvällsposten talar med menar att det nya systemet slår hårt mot äldre. Ann-Mari Ingmarsson, 66, är en av dem som tycker det.

– Det är värdelöst, de har gjort det så svårt att resa. Tänk på alla de som är ännu äldre, det är inte alla som har smarta telefoner. Jag hatar det, säger Ann-Mari Ingmarsson, 66, och fortsätter:

– Jag vill inte betala med kort på bussen när det är massa folk bakom mig. Jag tänker att många äldre tycker likadant.

Åke Carlsson, 80, och Gunilla Widholm, 81.Foto: JENS CHRISTIAN
Busschauffören Tore Åkesson är också kritisk till förändringen.Foto: JENS CHRISTIAN
”Det fungerar okej”, säger Bo Måbrink, 68.Foto: JENS CHRISTIAN
”Det verkar onödigt krångligt”, säger Lycky Åkesson, 66, om det nya biljettsystemet. Här bredvid maken Mats Åkesson, 65.Foto: JENS CHRISTIAN

”Får onödigt mycket skit”

Många andra välkomnar utvecklingen och har inga problem med att betala biljetterna efter den senaste förändringen.

– Jag använder appen och tycker att det har funkat bra. Jag vet att vissa har haft problem, men allt står ju på hemsidan. Eller så är det bara att googla, säger Bo Måbrink, 68.

– Jag tycker att de får onödigt mycket skit. Den nya appen funkar väl så där bra, men den är smidig att använda, säger Linnea Svensson, 25, student i Stockholm men uppvuxen i Hässleholm.

Men Åke Carlsson, 80, kan inte ladda ner appen på grund av hans telefonmodell, och Gunilla Widholm vill gärna inte använda den.

– Det tar sex knapptryck att köpa en biljett i appen. Jag är 81 år. Ska jag kunna springa efter bussen samtidigt som jag köper en biljett i appen? Det är helt knäppt, det borde vara enkelt.

Linnea Svensson, 25, student i Stockholm men uppvuxen i Hässleholm.Foto: JENS CHRISTIAN
– Jag kunde inte fortsätta mitt jobb i Kristianstad när jag flyttade till Hästveda. Det funkade inte att pendla. Jag har faktiskt missat en resa till Grekland en gång för att tåget var försenat”, säger Aiham Kaiaii, 27, handledare, Hästveda.Foto: JENS CHRISTIAN
– Jag tycker det funkar bra. De brukar vara i tid och appen funkar bra, säger Christian Strandberg, 38, projektledare, Linköping.Foto: JENS CHRISTIAN
– Jag tycker nog att de är okej. Det skulle vara att förbindelserna ut till Västra Torup inte finns, så jag får beställa taxi via Skånetrafiken. Men den går väldigt sällan och inte alltid i tid, säger Emma Folkesson, 29, undersköterska, Västra Torup.Foto: JENS CHRISTIAN

Skånetrafiken: ”Tvingar fram en förändring”

Kevin Brandt Leander, chef för försäljningsutveckling på Skånetrafiken, menar att det är olyckligt att det bildas köer utanför deras kundcenter på grund av att så många vill ha hjälp.

Han anser också att Skånetrafiken ”hade kunnat göra vissa saker annorlunda”.

– Jag skulle ljuga om jag sade att allt har gått exakt enligt plan, men jag tycker generellt att vi har skapat en bra produkt. Då vi ständigt kommer att förbättra den kommer våra lösningar bara bli bättre och bättre, säger Kevin Brandt Leander.

Vad säger du om den kritik som har riktats mot det nya biljettsystemet?

– Vi vet om att vi tvingar fram en förändring, och många människor tycker inte att förändring är bra. Det måste få finnas kritik mot Skånetrafiken, men det måste också vara lite nyanserat.

Vissa resenärer kan inte ladda ner appen och vill inte betala med sina betalkort på bussarna. Hur ser du på det?

– Det förvånar oss att så många inte vill använda sina betalkort på bussen. Mer eller mindre alla vuxna i Sverige har i dag ett betalkort, som de gärna använder utan problem på vilka andra platser som helst. Men av någon anledning vill de inte göra det på bussen.