STRANDADE. Resenärer kom inte iväg från Kastrup flygplats. Foto: IDA THUNBERG / EXPRESSEN / IDA THUNBERGSTRANDADE. Resenärer kom inte iväg från Kastrup flygplats. Foto: IDA THUNBERG / EXPRESSEN / IDA THUNBERG
STRANDADE. Resenärer kom inte iväg från Kastrup flygplats. Foto: IDA THUNBERG / EXPRESSEN / IDA THUNBERG
TUI delade ut smårgåsar till otåliga resenärer. Foto: ShotterstockTUI delade ut smårgåsar till otåliga resenärer. Foto: Shotterstock
TUI delade ut smårgåsar till otåliga resenärer.  Foto: Shotterstock

Resenärer strandade – efter piloternas miss

Publicerad

Piloterna öppnade ett fönster i cockpiten och kunde inte stänga det.

Planet som skulle ta 300 svenskar och danskar till Thailand klockan 17.25 på söndagskvällen har därför inte lyft än.

– Jag har aldrig hört om om något sånt här för, säger Christian Greandjean, presschef på TUI till Ekstrabladet.

Prognosen var att planet skulle vara i luften vid 11.30 på måndagen – men strax efter klockan 14.00 stod det fortfarande kvar på marken. 

Personal från TUI delade i stället ut smörgåsar till otåliga resenärer som vid det här laget skulle ha varit i värmen i Thailand. 

Resenärerna har inte kommit fram till värmen i Thailand. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Enligt Ekstrabladet arbetar TUI för fullt för att göra flygplanet redo att lyfta. Att planet fortfarande är på dansk mark beror på piloterna. 

Piloterna öppnade ett fönster i cockpiten.

– Det är korrekt och väldigt olyckligt. Piloterna kan inte stänga fönstret i cockpiten, säger Christian Grandjean, presschef på TUI, till Ekstrabladet. 

– Jag har aldrig hört om om något sånt här för.

Brandlarm

Men problemet med planet började redan på söndagskvällen. Tankningen tog längre tid att beräknat – och utöver det utlöstes ett brandlarm på flygplatsen som försenade planet ytterligare.

Och när planet väl fått grönt ljus för att lyfta skulle besättningen ha arbetat för länge om planet lyft – och tvingades till vila. Därför blev flyget försenad till måndag 11.25. 

Då öppnade en av piloterna ett fönster som alltså gjorde att planet under tidig eftermiddag inte kunde lyfta.

Flera passagerare har begärt att avbryta resan och få pengarna tillbaka, på grund av den stora förseningen. När 24 timmar har gått har de även rätt till det.

– Och vi närmar oss den tidpunkten. Andra vill att deras bagage ska tas ur bagageutrymmet. Men det kan vi inte göra. I så fall riskerar vi ytterligare förseningar, säger Christian Greandjean. 

Kommer inte hem

Samtidigt väntar flerahundra passagerare på att få komma hem från Thailand. När hemresan kan ske är än så länge okänt.

På måndagen fick de reda på att de tidigaste kunde komma på ett plan från Phuket, Thailand, tisdag morgon. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag