Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rättsexpertens ilska mot Postkodlotteriet

Under veckan har Postkodlotteriet nya reklamutskick gått ut – med ett förtryckt "medlemskort".
Foto: Sanna Dolck
När Sven-Erik Alhem hämtade posten och bland den hittade Postkodlotteriets reklambrev rev han omedelbart sönder det och kastade det i soporna. Det ångrar han så här i efterhand. "Jag borde ha skickat tillbaka det som icke beställd post", säger han.
Foto: Mikael Sjöberg
Postkodlotteriets presschef, Roger Magnergård, försvarar det kritiserade utskicket och berättar att en liknande kampanj gjordes i januari förra året. Han menar att medlemskortet inte kan tas för äkta.
Foto: Privat

Under veckan har Postkodlotteriet nya reklamutskick gått ut – med ett förtryckt "medlemskort".

Det har upprört många mottagare som känner sig intvingade som kunder.

Rättsexperten och tidigare överåklagare Sven-Erik Alhem är en av dem.

– Jag blir oerhört förbannad, säger han.

När Sven-Erik Alhem hämtade posten och bland den hittade Postkodlotteriets reklambrev rev han omedelbart sönder det och kastade det i soporna.

Det ångrar han så här i efterhand.

– Jag borde ha skickat tillbaka det som icke beställd post, säger han.

Alhem retar sig

Han retar sig på lotteriets marknadsföringsmetoder och det handlar inte bara om deras senaste tilltag, säger han.

– Att skicka ut medlemskort på det sättet är inte okej. Det är erbjudande om medlemskap men ser ut som något annat. Det är inte olagligt men det är otroligt badwill-skapande.

Han är inte ensam. När han twittrade om sin kritik fick han snabbt stöd av ett flertal personer.

"Bluff och båg"

Han menar att lotteriets engagemang där överskott delas ut till verksamheter som idrottsrörelser och frivilligorganisationer inte räcker. Han är trots det starkt kritisk till hela verksamheten.

– Det är väl bra men inte tillräckligt. Det är förrädiskt att locka in folk till sådana här lotterier, det är samma som snabblån. Det är bara bluff och båg. Man lockar ungdomar att tro på deras fagra löften och kan föra spelberoende i fördärvet.

Att man kan gå in på lotteriets hemsida och anmäla att man inte vill ta emot deras utskick anser han långt ifrån räcker.

– Det ska inte vara så att man behöver anstränga sig det minsta för att bli av med något som är så avskyvärt, säger han.

– De kan sätta in en annons i en tidning där de skriver att den som vill få utskick kan anmäla det till oss, det vore mer rimligt.

Försvarar utskicket

Postkodlotteriets presschef, Roger Magnergård, försvarar det kritiserade utskicket och berättar att en liknande kampanj gjordes i januari förra året.

På medlemskortet som skickas hem står det lottnummer man får om man väljer att bli medlem.

– Det är direktmarknadsföring det handlar om och de kunder som vi var i kontakt med efter förra kampanjen sa att det har var precis vad de ville veta, säger Roger Magnergård.

"Inget äkta medlemskort"

Han påpekar också att medlemskortet inte kan tas för ett äkta.

– Kortet är ju av papper, inte plast, och det förstår nog de flesta att det inte är ett riktigt medlemskort.

Sven-Erik Alhem anser att utskicket skapar badwill för Postkodlotteriet.

– Det är tråkigt om Sven-Erik Alhem tycker så, självklart, men det finns ju andra kunder i södra Sverige som tycker annorlunda, de tycker att det är bra information som de får hem, säger Roger Magnergård.

Utskicket pågår enligt honom under januari.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!