Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Raseriet mot Zoégas: "Är till för att lura folk"

De gamla förpackningarna från Zoégas innehöll 500 gram. Foto: Jan Düsing
Här är de nya förpackningarna på 450 gram från Zoégas.
De nya förpackningarna i jämförelse med de gamla.

Zoégas kaffe har minskat sina förpackningar med 50 gram.

Det har fått konsumenterna att reagera.

– Det är till att lura folk, säger Robert Svanberg, 71.

I somras dök det plötsligt upp mindre förpackningar med Zoégas kaffe i butikerna. Då reagerade många på kvantitetsminskningen hos kaffejätten, framför på Facebook.

Trots att månaderna gått har reaktionerna inte lagt sig – och samtidigt går några konsumenter får reda på det nu.

– Innan semestern kunde man köpa ett halvt kilo för 25 kronor, och det var bra. Men nu upptäckte jag och frun att det minskat till 450 gram, och har samma pris, säger Robert Svanberg.

– Då har man gömt en prishöjning på elva procent, och det tycker jag är lite fult, fortsätter han.

Robert Svanberg berättar att för honom är det inte några astronomiska summor det rör sig om.

Men av principskäl vill han att det ska komma ut ytterligare en gång. 71-åringen berättar att han fick reda på det flera månader efter lanseringen – och att han inte tror att han är ensam om det.

Och han är kritisk till förändringen.

– Om man nu inte får det att gå ihop, höj då priset på kaffet. Det här är att lura folk, att skriva att man har samma pris, men att man har mindre i förpackningarna, säger Robert Svanberg.

"Många konsumenter vill prova"

Men att man infört en smyghöjning slår Nestles (som äger Zoégas) informationsansvarig Annelie Barkelund bort.

Och menar på att det i slutändan är butikerna som sätter priset.

– I samband ändringen har vi också sänkt våra listpriser så att priset per förpackning blir lägre, på vissa artiklar har vi sänkt priset rejält. Det är butiken som sätter det exakta hyllpriset, vi kan bara rekommendera priser, säger hon

En av anledningarna till att förpackningarna minskas är att många konsumenter ska få en bättre chans att jämföra priserna mellan olika produkter.

– En sak som kommit upp tydligt är att många konsumenter vill prova flera sorter i vårt sortiment, och det har varit svårt då produkterna haft stora skillnader i pris och inte kunnat inkluderas i samma kampanjer.

Hur har reaktionerna varit?

– Som vid alla förändringar fick vi reaktioner i början, men nu är priserna nerjusterade i butikerna så många konsumenter är faktiskt glada att åter hitta produkter på kampanj.

På er Facebooksida har en del vädjat sitt missnöje?

– Absolut, men det var innan priserna hade hunnit justeras. Vissa trodde att vi gjort en smygprishöjning men så är inte fallet.