Läs alla delar

De välbärgade invånarna har fått övervakningskamera och väghinder i sitt område • ”Jag har blivit rädd för att gå ut”

Överklassområdet – som de rika inte fick ha för sig själva

Västra Hamnen är överklassområdet i Malmö som de rika inte fick ha för sig själva.

Nu har de skattekraftiga invånarna fått övervakningskamera och väghinder.

Områdets lobbygrupp kritiseras för att vilja skapa ett reservat för de rika.

– Vi börjar känna att det trycker på från övriga Malmö, säger en av medlemmarna.

Publicerad 5 aug 2018 kl 05.08

På sommaren vallfärdar invånare från Malmös alla samhällsklasser till Västra Hamnen.

En solig julidag stoppas en ung motorcyklist av en äldre man klädd i Gant-tröja och Aruba-keps.

På avstånd och att döma av kroppsspråket läxar den äldre upp den yngre.

– Blev du hotad? frågar Gant-mannens luttrade väninna efteråt.

Han skakar på huvudet. Inte den här gången.

Mannen är före detta överste. Han är med i en lobbygrupp, "Trafikgruppen", som lyckats få polisen att installera en övervakningskamera i höginkomstområdet.

Många boende klagar att unga män kör bil och motorcykel vårdslöst i området.

– De ”cruisar”. Kör snabbt med hyrda, dyra bilar och spelar hög musik för att visa upp sig för tjejerna som ligger och solar, säger en av de bofasta.

Kommunens farthinder och jättelika blomkrukor räcker inte.

– Vi börjar känna att det trycker på från övriga Malmö, heter det i lobbygruppen.

Vi har bestämt träff med gruppen för att höra om målet är en gated community, ett område som är avskilt från övriga Malmö. Där inhägnaden kan bestå av övervakning, bommar, grindar, bommar eller murar.

Solen gassar på. Vi går till överstens svala lägenhet.

Han varnar att det inte är så städat som det borde.

– Min lilla thailändska städerska har inte varit där.

 

FAKTA: SYDSVENSKA GULDKUSTEN DEL 1

Sydsverige i allmänhet, och Malmö i synnerhet, uppmärksammas ofta för sina problem. Kriminalitet, gängvåld, flyktingströmmar, utanförskap och segregation. Men Sydsverige och Malmö är också hem för några av landets rikaste människor, för välbärgade områden och lyxiga vanor. I Kvällspostens serie, om den sydsvenska guldkusten, kommer vi närmare den delen av Sydsverige som sällan blir belyst. 

 

Var arbetarklassens arbetsplats

"Vi bygger bort en stor del av befolkningen. Vi säger det aldrig rätt ut, men vi visar det med förfärande tydlighet: det finns ingen plats åt er här. Ni är spöken, gengångare”.

Så skriver författaren Kristian Lundberg i romanen Yarden där berättarjaget på väg till arbetet går genom Västra Hamnen.

I många år var den konstgjorda ön arbetarklassens arbetsplats.

Här svettades hamn- och industriarbetarna när Kockums var ett av världens största varv med runt 6000 anställda på 1960-talet. Tills oljekrisen slutligen ströp fartygsproduktionen 1986.

Ingen anade då vad Västra Hamnen skulle förvandlas till.

 

undefined

Flera boende klagar på yngre män som vårdslöst kört runt i bil och motorcykel i området – nu har bland annat Birgitta Sjöman, Anders Fischer och Lotta Törner startat ”Trafikgruppen” för att få bukt med problemen.

Foto: JENS CHRISTIAN

Jag har blivit rädd för att gå ut

 

2001 uppfördes en exklusiv stadsdel i Västra Hamnen under bostadsmässan Bo01 som invigdes av kungaparet. Byggnader ritades av ett antal namnkunniga arkitekter och innehöll väldigt få hyresrätter.
Snart började människor flytta hit från Stockholm och London. Stadens övre medelklass och överklass lockades att stanna i kommunen med något som Malmö var i desperat behov av: Skattekraft.

undefined

Flera olika slags väghinder har satts upp för att förhindra bilkörandet.

Foto: JENS CHRISTIAN

Trafikkaos enligt de boende

I interna Facebook-grupper för Västra Hamnens invånare diskuterar boende unga bilister som kommer utifrån och kör fort på området.

En del mätningar visar att bilar kört i hastigheter uppåt 70 kilometer i timmen där det endast är tillåtet att köra i gångfart, alltså sju kilometer i timmen.

En man skriver:

”De flesta som investerat i bostadsrätter i VH och många som bor i hyresrätt är inte speciellt intresserade av ett mera mångfaldssprakande VH. I sådana fall finns det många områden av den typen i Malmö där man hade valt att bosätta sig”.

När sommarvärmen slog till i Malmö i maj blev det trafikkaos enligt boende som ringde ner gatukontoret för att få hjälp.

Några dagar senare beslutade politikerna i trafiknämnden att akut stänga av delar av Västra Hamnen för biltrafik.

 

De är ute efter att konfrontera och skapa problem

 

Nu ska området även få övervakningskameror, som annars framförallt finns i stadens mer problemfyllda områden eller platser där nattlivet pulserar.

Moderaterna har lovat att stoppa buskörningen ”oavsett vilka åtgärder som krävs”.

Socialdemokraterna vill inte vara sämre.

Enligt politikerna får Västra Hamnen kamera på grund av bråk mellan boende och besökare under sommarhalvåret.

– Det handlar om olagliga parkeringar, musik på hög volym och att man trakasserar andra. Ibland har det nästan övergått i slagsmål, sa kommunalrådet Andreas Schönström (S) till Sydsvenskan den 18 juni.

undefined

Västra Hamnen har länge varit ett ämne för het debatt i Malmö – vissa menar att marknadsföringen av området endast riktar sig till välbärgade höginkomsttagare.

Foto: JENS CHRISTIAN

”Disneyland för de rika”

Västra Hamnen var länge omdiskuterat i Malmö.

En no-go-zon för majoriteten av befolkningens bostadssökare.

Fastighetsmäklare kritiserade att marknadsföringen av området bara riktade sig till rika.

Barbro Engman, ordförande i hyresgästernas riksförbund, kallade i Aftonbladet Bo01 för en ”förolämpning” mot vanligt folk, ett "Disneyland för de rika".

I Sydsvenskan skrev kulturskribenten Dan Jönsson 2001 att Västra Hamnen vände ryggen både åt problematiska förorter, stadskärnan och de välbärgade områdena västerut. 

Satsningen från Malmös kommunala bostadsbolag (MKB) blev en dyr affär för Malmöborna. 210 miljoner kronor i kommunala hyressubventioner för att göra Bo01-husen klara, misstänkt byggfusk och lägenheter som länge stod tomma.

Många ifrågasatte även varför kooperativa folkrörelseföretaget HSB byggde Turning Torso, ett hus där huvudsakligen finansmän, direktörer och andra höginkomsttagare skulle bo.

Det vridna tornet kostade 1,6 miljarder kronor och ledde till att HSB:s dåvarande vd Johnny Örbäck fick sparken.

Samtidigt levde invånarna i fattiga Herrgården i Rosengård trångt bland kackerlackor och med badrum fulla av mögel.

2009 hindrade polisen 350 ungdomar från rörelsen Reclaim the street att nå fram till Turning torso. ”Vi har betalat” stod det på en banderoll från reclaimarna som ansåg att Västra Hamnen var ett hån mot resten av staden.

undefined

Birgitta Sjöman konfronterar ibland de unga män som kör eller parkerar på otillåtna platser. ”En svarade att visserligen äger vi husen, men att de äger gatorna”, berättar hon.

Foto: JENS CHRISTIAN

”Det trycker på från övriga Malmö”

– ”Passar ni inte era barn är det synd om min bil, för det kommer bli blod på den”. Sånt har de sagt. Man tror inte sina öron, säger Birgitta Sjöman som är med i lobbygruppen Trafikgruppen i Västra Hamnen.

Hon är en av de som går fram till unga män som kör eller parkerar på otillåtna platser. 

– En svarade att visserligen äger vi husen, men att de äger gatorna, säger hon.

Birgitta Sjöman bor på ett seniorboende. Hon tycker att det är underbart att bo i området.

– Men vi börjar känna av att det trycker på från övriga Malmö.

Vi har satt oss i den gamle översten Anders Fischers lägenhet med havsutsikt.

– Bilarna är en förutsättning för många att ta sig hit. Men attityden är ett minst lika stort problem som bilismen. De är ute efter att konfrontera och skapa problem. Det känner vi alla, säger han.

Anders Fischer har kollat upp bilarna som kör i området.

– De flesta är hyrda. Lamborghinis och Ferraris. Det är hög musik, Red Bull i ena handen och väldigt macho.

 

undefined

Anders Fischer visar upp bilder på hur bilarna tar upp plats i området.

Foto: JENS CHRISTIAN

undefined

Badvärden Erica Heander håller ett vakande öga över solbadarna på bryggorna vid Scaniabadet.

Foto: JENS CHRISTIAN

Fullt av soldyrkare

Tidigare samma dag, klockan sju på morgonen, har vi mött invånare som kommer gående i vita morgonrockar till de små runda bryggorna på Bo01-området.

Köpenhamn syns tydligt på andra sidan sundet.

Det är tidigt men redan varmt i luften när de bofasta tar sitt morgondopp i det spegelblanka, 20-gradiga vattnet.

Bryggorna fanns inte med i de ursprungliga byggplanerna men lades till för att många badglada Malmöbor hoppade i vattnet ändå.

Till slut byggdes badplatsen Scaniabadet en bit öster för att inte störa de boende.

Vid busshållplatsen Turning Torso stannar en buss som kört hit från miljonprogrammet Lindängen.

Vid 10-tiden är platsen full av soldyrkare.

Bakom dem står livräddaren, eller badvärden som hon tituleras, Erica Heander och vaktar.

– De som bor här är snabba med att säga till om de tycker att något är fel, säger hon.

Hon poängterar att det inte nödvändigtvis behöver vara negativt. Det kan snarare betyda att Västra Hamnens invånare bryr sig och värnar om sitt område.

Men att området skulle vara stökigt känner hon inte alls igen.

– Tvärtom. Vanligtvis jobbar jag som badvärd på en simhall. Jämfört med jobbet där är det här rena semestern, säger hon.

 

Jag blir ledsen och förbannad istället för att sitta och njuta av balkongen

 

På eftermiddagen ser vi ständigt polisbilar som patrullerar området. Fler än man brukar se på andra håll i Malmö.

Från Scaniabadets näst högsta brygga hoppar två män som inte bor i området.

De gör baklängesvolter ner i vattnet, som har starka strömmar på den här sidan.

En av männen håller på att utbilda sig till polis. Han säger att polisen ofta får samtal härifrån.

– De är nog inte vana vid mycket folk och bilar. Men några bråk känner jag inte till, säger Jesper Riks.

undefined

”Jag tycker att jag är rätt så rakryggad, men jag har blivit rädd för att gå ut”, säger Lotta Törner.

Foto: JENS CHRISTIAN

Polisräd i hamnen

Hemma hos översten och lobbygruppen berättar Birgitta Sjöman att politiker frågat om de inte bara kan försöka att tala med bilisterna.

– Haha. Det var gulligt. Jag har försökt alla möjliga samtalsmetoder. Men sen sa polisen att vi inte ska konfrontera dem.

I maj gjorde Malmöpolisen en räd i Västra Hamnen. Det visade sig att flera av de felparkerade fordonen tillhörde bilmålvakter.

Lotta Törner, något av en inofficiell ledare för Trafikgruppen, säger att hon blivit chockad av sina egna känslor.

– Att jag blivit så rädd. Jag tycker jag är rätt så rakryggad. Men jag har blivit rädd för att gå ut.

Lotta Törner är VD för en klusterorganisation som jobbar med innovation. Hon säger att hon älskar den sidan av Malmö. Det innovativa. Mångkulturen.

När hon flyttade till Västra Hamnen ville hon till en trygg plats där hon kände att hon vågade cykla hem på natten.

Så var det också när hon först flyttade hit. Men när hon bytte till en lägenhet närmare det stråk där bilister kör in förändrades allt.

– Första varma dagen gick jag ut och försökte prata med bilisterna. Jag kan säga att jag fick veta att jag levde. Så jag började söka i området för att fråga om fler än jag upplevde problemen och det var som att öppna Pandoras ask. 

 

undefined

Flera undrar om medlemmarna i den så kallade Trafikgruppen strävar efter ett gated community, något som medlemmarna förnekar: "Vi vill ha öppenhet i området. Men vi vill ha ordning och reda.", säger Anders Fischer.

Foto: JENS CHRISTIAN

”Jag skulle inte stå ut i Vellinge”

Även Birgitta Sjöman påpekar att hon är en urban människa som inte är ovan vid människor.

– Jag har jobbat med organisationsfrågor, bland annat i Kungens kommun Ekerö. Jag skulle inte stå ut i Vellinge eller Bjärred. Men det här påverkar livskvaliteten. Jag blir ledsen och förbannad istället för att sitta och njuta av balkongen som jag betalat extra för, säger hon.

Idag tackar många i området lobbygruppen.

– Jag hade mäklare hemma men tänkte, vart flyttar man nu? Jag vill ju bo i Malmö. Då är det mer rakryggat att ta tag i bekymren, säger Lotta Törner.

Men det finns även boende som ifrågasatt gruppen. Grannar har frågat om de är ”såna där miljöpartister”.

– Här finns de som älskar sina bilar. Jag brukar säga det är inte bilar och trafiken utan otryggheten som är problemet. De här killarna, som inte bor här, som inte har en känsla för samhället, säger Birgitta Sjöman.

 

undefined

I många år var den konstgjorda ön en arbetsplats för arbetarklassen. Få kunde då ana vad Västra Hamnen skulle komma att utvecklas till.

Foto: JENS CHRISTIAN

Numera är Västra Hamnen inte ett bespottat område som när Bo01-byggdes.

Snarare älskat av många invånare.

Enligt enkätundersökningar har 95 procent av Malmöborna besökt området. 

Flera har frågat medlemmarna i Trafikgruppen om det är en gated community de vill ha.

– Nej, säger Anders Fischer. Vi ska inte skrämma bort människor från området. Det har blivit säkrare för gående. Vi vill ha öppenhet i området. Men vi vill ha ordning och reda. 

 

Västra Hamnens invånare bland de som tjänar mest

Varvsarbetarnas gamla jobbplats är i dag Malmös attraktivaste bostadsområde ihop med Fridhem och Ribersborg.

 

Delområdet ligger på topplistan över Malmös rikaste bostadsområden, trots fler hyresrätter och ungdomslägenheter de senaste åren.

Här kan en etta på 55 kvadrat hyras ut för 8500 kronor i månaden.

 

Medelinkomsten bland Västra Hamnens förvärvsarbetare år 2016 var 402 065 kronor.

Det var 154 887 kronor mer än vad invånarna i delområdet Törnrosen tjänade, 122 339 kronor mer än Lindängen och 117 160 mer än Möllevången.

Bara några andra områden i staden, främst Västra Hamnens grannar i Ribersborgs delområden, hade högre inkomster.

 

Källa: Malmö Stad