Här syns den danska kronprinsessan Mary i en annons för bantningsmedel. Foto: Skärmdump / SKÄRMDUMPHär syns den danska kronprinsessan Mary i en annons för bantningsmedel. Foto: Skärmdump / SKÄRMDUMP
Här syns den danska kronprinsessan Mary i en annons för bantningsmedel. Foto: Skärmdump / SKÄRMDUMP
Även svenska kungligheter har då och då hamnat i ovälkomna reklamsammanhang. Så sent som i slutet av maj sågs prins Daniel göra reklam för glasögon - i Marocko. Foto: Johanna Nordin / PRIVATÄven svenska kungligheter har då och då hamnat i ovälkomna reklamsammanhang. Så sent som i slutet av maj sågs prins Daniel göra reklam för glasögon - i Marocko. Foto: Johanna Nordin / PRIVAT
Även svenska kungligheter har då och då hamnat i ovälkomna reklamsammanhang. Så sent som i slutet av maj sågs prins Daniel göra reklam för glasögon - i Marocko.  Foto: Johanna Nordin / PRIVAT

Prinsessan utnyttjad av fräcka nätbluffare

Publicerad

Här syns den danska kronprinsessan Mary i en annons för bantningsmedel.

Men reklamen är en bluff - Mary utnyttjas av fräcka bedragare.

Nu jagas bantarbedragarna av det danska hovet, skriver tidningen Her&Nu.

Kronprinsessan Mary, 44, är den senaste av kända personer att utnyttjas av skrupelfria bedragare som försöker tjäna pengar genom att utan lov använda kända ansikten i reklamsammanhang.

I det här fallet, som även tidningen BT rapporterar om, utnyttjas Mary genom att bilder på henne publiceras i annonser som synts bland annat på Facebook och på andra sidor på internet.

Men bedragarna har även gått ett steg längre och publicerat påhittade citat där Mary påstås hylla bantningsmedlen Pure Cambogia Ultra och Pure Life Cleanse.

"Jag gick ner i vikt genom att använda samma metod som när jag fick mitt första barn. Metoden är otroligt bra och effektiv. Jag behövde inte ändra vare sig min diet eller träning, mitt kroppsfett smälte bort som smör. Jag älskar enkelheten som det här erbjuder, påstår bantarbedragarna att Mary ska ha sagt.

Hovet rasar mot lögnerna om Mary

Det danska hovet rasar över att kronprinsessan utnyttjas av bedragarna. Inte minst för att annonsen även innehåller påhittade detaljer ur Marys privatliv, skriver BT.

"När hon var som tyngst vägde hon 86 kilo. Efter att ha motionerat, utan framgång, blev hon deprimerad och hon kände hur livet nästan föll samman. Hon ville inte opereras för sin övervikt och hon visste inte vad hon skulle göra förrän hon talade med Dr Oz som berättade för henne om Pure Cambogia Ultra och Pure Life Cleanse, står det i annonsen.

Det danska hovet har reagerat med full kraft har och inlett ett arbete med att spåra företaget bakom bluffen. Annonsen är även anmäld till den danska konsumentombudsmannen.

Kronprinsessan Victoria utnyttjad

Att kungafamiljen utnyttjas av bedragare som försöker åka snålskjuts på de kända ansiktena är dock inget nytt.

– Kungafamiljen upplever från tid till annan att en medlem används i oönskade reklamsammanhang. När det upptäcks så tar vi hand om det, säger Kirsten Baltzer Kahr vid presstjänsten till Her&Nu, skriver BT.

Mary har även tidigare figurerat mot sin vilja i reklamsammanhang, bland annat som modell för ett annat bantningsföretag samt i en annons för ett medel mot rynkor.

Även svenska kungligheter har då och då hamnat i ovälkomna reklamsammanhang. Så sent som i slutet av maj sågs prins Daniel göra reklam för glasögon - i Marocko. Och förra hösten sågs både prinsen och kronprinsessan Victoria på en stor reklambanner i Kina där de, ovetande, gjorde reklam för ett stort fastighetsbolag.

Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag